Καλάθι του νοικοκυριού: Ποιες αλλαγές έρχονται

trofima super market

Αυξάνονται οι πιέσεις προς την βιομηχανία τροφίμων προκειμένου να συμβάλει και αυτή τα μέγιστα στην προσπάθεια που έχει ξεκινήσει με το καλάθι του νοικοκυριού, για την συγκράτηση των τιμών.

Όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες, το -αρμόδιο για το καλάθι του νοικοκυριού- υπουργείο Ανάπτυξης φέρεται να μην είναι ικανοποιημένο από τις μέχρι σήμερα προσπάθειες και ζητά την εντατικοποίηση αυτών σε όλα τα επίπεδα, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος που είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συγκράτηση των τιμών.

Από την πλευρά της βιομηχανίας τονίζεται ότι θα συμβάλουν στο μέγιστο δυνατό στην προσπάθεια αυτή, αλλά έχουν σημειώσει ότι είναι άδικο να στοχοποιούνται οι ελληνικές επιχειρήσεις.

Ωστόσο οι ξένες πολυεθνικές δεν δείχνουν να συμμερίζονται τις εν λόγω ανησυχίες και προχωρούν σε ανατιμήσεις. Ίσως αυτός είναι και ο βασικότερος λόγος που στις λίστες δεν περιλαμβάνονται προϊόντα πολυεθνικών.

Το κατά πόσο έχει έρθει κάποιο αποτέλεσμα θα φανεί από την ανάρτηση με τις νέες λίστες που θα περιλαμβάνουν τα προϊόντα που συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού.

Το υπουργείο Ανάπτυξης άσκησε όλο το προηγούμενο διάστημα πιέσεις τόσο προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όσο και προς την βιομηχανία προκειμένου να συμπεριλάβουν στο καλάθι περισσότερα επώνυμα προϊόντα, αντικαθιστώντας αυτά της ιδιωτικής ετικέτας, έτσι ώστε ο καταναλωτής να έχει περισσότερες επιλογές.

Να σημειωθεί ότι μία από τις βασικές διαφοροποιήσεις είναι ότι πλέον θα υπάρχει και σύγκριση τιμών. Δηλαδή εάν ένα προϊόν συμμετείχε και την περασμένη Τετάρτη στην λίστα και θα συμμετάσχει και σε αυτή που ανακοινώνεται σήμερα (09.11.2022), τότε θα πρέπει να περιλαμβάνεται και η σύγκριση των δύο τιμών. Αυτό θα συμβαίνει σε κάθε αλλαγή λίστας για τα προϊόντα που παραμένουν σε αυτή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι θεωρητικά η κάθε αλυσίδα μπορεί να αλλάξει ακόμη και το σύνολο των προϊόντων που συμμετέχουν στην λίστα ή να μην αλλάξει και κανένα. Να προσθέσει κάποια ή να αφαιρέσει κάποια άλλα.

Στο μεταξύ πολλές μικρές επιχειρήσεις, λιανικής έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον για συμμετοχή τους στο όλο εγχείρημα. Για παράδειγμα όπως επιβεβαίωσε και ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, με την έναρξη της δεύτερης εβδομάδας εφαρμογής του μέτρου, προστίθεται στην πλατφόρμα e-katanalotis και η εταιρεία e-food, η οποία αποφάσισε να φτιάξει το δικό της καλάθι του νοικοκυριού, «το οποίο θα μπορούν οι καταναλωτές εφόσον το επιλέξουν να το παραγγείλουν».

Αλλαγές στο καλάθι του νοικοκυριού
Να σημειωθεί ότι όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες, πιθανότατα αύριο Πέμπτη αναμένεται να υπογραφεί η νέα συμπληρωματική υπουργική απόφαση, την οποία έχει προαναγγείλει ο υπουργός, με στόχο τη διόρθωση των ατελειών που καταγράφηκαν κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου.

Αναμένεται στην απόφαση αυτή να ορίζεται η επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση ελλείψεων προϊόντων ή ελλιπούς σήμανσης για τα προϊόντα που συνθέτουν το «καλάθι». Επίσης θα υπάρχουν μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του μέτρου.

Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ζητήσει από τις αλυσίδες που συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού να μεγαλώσουν την ειδική σήμανση στα προϊόντα που το απαρτίζουν, καθώς οι πρώτες ημέρες έδειξαν πως αυτή δεν είναι εύκολα ορατή στους καταναλωτές. Στη νέα υπουργική απόφαση θα περιλαμβάνεται το ακριβές μέγεθος που θα πρέπει να φέρουν οι ταμπέλες σήμανσης, ώστε να διευκολύνεται το καταναλωτικό κοινό.

Παρέμβαση επίσης θα υπάρξει και στο θέμα της αντικατάστασης ενός προϊόντος από ένα άλλο, σε περίπτωση εξάντλησης. Παρατηρήθηκε ότι εάν ένα προϊόν εξαντλούνται, τότε αυτό αντικαθίσταντο από διαφορετικό κωδικό, με υψηλότερη ωστόσο τιμή.

Μάλιστα όπως έχει τονίσει ο υπουργός Ανάπτυξης, «με τη νέα υπουργική απόφαση θα διασφαλίζεται η επάρκεια των προσφερόμενων προϊόντων. Όλα αυτά θα γίνουν υποχρεωτικά», χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο να υπάρχουν άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ.

Τέλος το «καλάθι» λειτουργεί πλέον και στο app του e-katanalotis.gov.gr με το πάτημα ενός κουμπιού στο κινητό, ώστε να μπορούν όλοι να κάνουν χρήση της εφαρμογής.

zenith