Νικόλαος Ξεσφίγγης: Η Ελλάδα, πέραν του οικονομικού προβλήματος, έχει να αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις
Συνέντευξη του κ. Νικόλαου Ξεσφίγγη υποψήφιου Ευρωβουλευτή με το κόμμα ΚΟΣΜΟΣ-ΠΡΑΣΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ στην Παναγιώτα Σούγια στο ΠΥΡΑ NEWS:
ΠΥΡΑ NEWS: VoltΕλλάδας και ΚΟΣΜΟΣ. Πόσο συμβατή είναι η συνεργασία τους στις ευρωεκλογές και γιατί ο πολίτης να σας δώσει ψήφο εμπιστοσύνης;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Κατ’ αρχήν, θα πρέπει να εξηγήσουμε σε όλον τον κόσμο, που μας διαβάζει, πως το VoltΕλλάδας είναι ένα ελληνικό κόμμα, μέλος του Κινήματος VoltEurope, που στοχεύει σε μία ομοσπονδιακή, δημοκρατική, ισότιμη και δίκαιη για όλους τους πολίτες της Ευρώπη. Έχει χαρακτήρα προοδευτικό, πραγματιστικό και πανευρωπαϊκό, όπως, άλλωστε, ορίζεται και στα ιδρυτικά κείμενα του VoltEurope.
Το VoltΕλλάδας δρα με γνώμονα την κοινή λογική, χωρίς προκαταλήψεις και βιολογικές αγκυλώσεις. Είναι κόμμα πολυσυλλεκτικό, που δεσμεύεται πολιτικά από καταγεγραμμένες, συμφωνημένες και ψηφισμένες αρχές. Αξιοποιεί ιδέες του σύγχρονου κοινωνικού φιλελευθερισμού, της Πράσινης Οικολογίας, της Σοσιαλδημοκρατίας και του μεταρρυθμιστικού κέντρου. Επιλέγει να μην παγιδευτεί σε ταμπέλες και εστιάζει στην ουσία. Προτείνει, λοιπόν, λύσεις, η εφαρμογή των οποίων θα αποδίδει στην πράξη.
Σε ατομικό επίπεδο υποστηρίζουμε την πλήρη ελευθερία του ανθρώπου, δηλαδή, του ατόμου, στην αυτοπραγμάτωση της συνεργασίας στην ιδιοκτησία και στην έκφραση, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Στο συλλογικό επίπεδο υποστηρίζουμε την κοινωνική και τη διαγενεακή δικαιοσύνη, την ισότητα, την αλληλεγγύη και την αειφόρο ανάπτυξη.
Πρωτίστως, υποστηρίζουμε μια πραγματικά ενωμένη Ευρώπη, θέτοντας εθνικές προτεραιότητες για την Ελλάδα μέσα στην ευρύτερη διαδικασία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
Και, βέβαια, συνεργαζόμαστε με όλους όσοι προσβλέπουν στην πολιτική ενοποίηση της Ευρώπης, όπως κάνουμε με το ΚΟΣΜΟΣ.
Γνωρίζουμε τα προβλήματα σε όλη τους τη διάσταση και αυτό που ξέρουμε είναι πως όλοι μαζί, ως μία Ομόσπονδη Ευρώπη, θα μπορούσαμε να δώσουμε λύσεις σε όλα τα υπαρκτά προβλήματα.
Μόνο, λοιπόν, αν ενωθούμε και ενεργήσουμε από κοινού στις παγκόσμιες προκλήσεις, θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε και να υπερασπιστούμε καλύτερα τις κατακτήσεις της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της αξιοπρέπειας, της αλληλεγγύης, της ελεύθερης οικονομίας και του κράτους δικαίου.
Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε συνεργαζόμενοι και ευρισκόμενοι σε άμεση σχέση με το ΚΟΣΜΟΣ, το οποίο πιστεύει και θεωρεί ότι μόνο με αυτές τις πολιτικές και μόνο με στρατηγική, αλληλεγγύη και συναίνεση με το Volt, και όχι μόνο, αλλά με όλες τις προοδευτικές δυνάμεις, τις πραγματικά ευρωπαϊκές, κεντρώες, σύγχρονες, Πράσινες δυνάμεις θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στα κελεύσματα, στις προκλήσεις, σε ό,τι πλέον διερωτάται ο Ευρωπαίος πολίτης, ο Έλληνας πολίτης, σχετικά με το τι είναι αυτό που θα μπορέσει να τον προχωρήσει με όραμα στο μέλλον και να τον εξελίξει.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Ποια θα ήταν η πρώτη ενέργειά σας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην περίπτωση που εκλεγείτε ως ευρωβουλευτής;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Όπως είχα επισημάνει και στη σύντομη ομιλία μου κατά τη διάρκεια της κεντρικής παρουσίασης του ευρωψηφοδελτίου του ΚΟΣΜΟΣ, στην Αθήνα, οι άξονες προτεραιοτήτων που έχω θέσει και στους οποίους θα κινηθώ άμεσα, εφόσον εκλεγώ ως ευρωβουλευτής και μου δοθεί η ευκαιρία και η δυνατότητα να εκπροσωπήσω τον ελληνικό λαό στο Ευρωκοινοβούλιο, είναι τρεις:
Ο εκσυγχρονισμός των μεταφορών, που αποτελεί κρίσιμη πτυχή για την ανάπτυξη και την ευημερία της Ευρώπης.
Η ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων και η δημιουργία μηχανισμών συμμετοχής των πολιτών στη διαμόρφωση των αποφάσεων, που τους αφορούν άμεσα, ώστε στην πράξη η εξουσία να ανήκει πραγματικά στον πολίτη.
Και ακόμη η προσπάθειά μου να συμβάλω προς την κατεύθυνση της ουσιαστικής αντιμετώπισης του φλέγοντος ζητήματος της υπογεννητικότητας, καθώς θεωρώ πως η γήρανση του πληθυσμού αποτελεί πρόκληση για την οικονομία και της κοινωνία όλης της Ευρώπης.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Θεωρείτε την κλιματική κρίση ως τη μεγαλύτερη πρόκληση της εποχής μας;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Η κλιματική αλλαγή αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της εποχής μας, με τα επιστημονικά στοιχεία να αυξάνονται και να δείχνουν την αποσταθεροποίηση των καιρικών μοτίβων και την κατάρρευση των οικοσυστημάτων.
Μπορεί η Συμφωνία των Παρισίων, το 2015, να έθεσε τα θεμέλια για την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, με στόχο τον περιορισμό της στους 2 βαθμούς Κελσίου, στοχεύοντας στον 1,5 βαθμό Κελσίου, ωστόσο, οι επιταχυνόμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής απαιτούν πιο φιλόδοξες και ολοκληρωμένες δράσεις.
Έτσι, το κλιματικό μεταβατικό Πράσινο σχέδιό μας στοχεύει να οδηγήσει την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ένα πιο βιώσιμο και ανθεκτικό μέλλον. Οι στόχοι που οραματιζόμαστε για μια Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία θα ηγηθεί παγκοσμίως στην κλιματική δράση, σχετίζονται με την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότηταςστην παραγωγή και χρήση ενέργειας έως το 2035. Αυτό, στην ουσία, επιζητά και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Βασικό στοιχείο, λοιπόν,των προτάσεών μας είναι η δημιουργία μιας ισχυρής πλατφόρμας επενδύσεων για το κλίμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία θα επεκτείνει το «InvestEU», προωθώντας τις απαραίτητες δημόσιες-ιδιωτικές επενδύσεις για την Πράσινη Μετάβαση.
Ωφέλιμος θα ήταν και ο καθορισμός ενός πλαφόν για το διοξείδιο του άνθρακα για την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως και η εφαρμογή ενός νομοθετικού πακέτου έκτακτης ανάγκης για το κλίμα, με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου κατά 80% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Με ποιον τρόπο θα μπορούσε η Πράσινη Μετάβαση να είναι πραγματικά κοινωνική και δίκαιη;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Θα μπορούσε να γίνει με ενίσχυση του νόμου για τη Βιομηχανία Μηδενικού Καθαρού Εκπομπών μέσω της αυξημένης χρηματοδότησης, δημιουργώντας, παράλληλα, ένα πεδίο ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο καθορισμός ενός πλαφόν για το διοξείδιο του άνθρακα για την Ευρωπαϊκή Ένωση, η εφαρμογή ενός νομοθετικού πακέτου έκτακτης ανάγκης για το κλίμα, με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 80% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
Και, βέβαια, ο προτεινόμενος νόμος για την κοινοτική μετάβαση από τοVoltEuropeσυνδέεται με τις οδηγίες και τους κανονισμούς, που εμπίπτουν στο ευρωπαϊκό «GreenDeal», τη μηδενική εκπομπή μέχρι το 2050 και τον μηχανισμό δίκαιης μετάβασης.
Αυτός ο νόμος, ο οποίος αποτελείται από 11 πολιτικές-ορόσημα, προωθεί την κλιματική ουδετερότητα σε διάφορους τομείς της κλιματικής πολιτικής, την απανθρακοποίηση, την ενεργειακή μετάβαση και τη βιώσιμη ανάπτυξη, όμως, προϋποθέτει τροποποιήσεις στους εξής τρεις βασικούς νομοθετικούς μηχανισμούς:
Πρώτον, στον Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2021/1119 για τον κλιματικό νόμο, ο οποίος χρειάζεται να τροποποιηθεί, ούτως ώστε να αντιμετωπιστούν οι έντονες ανισότητες στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου εντός της Ευρώπης, όπου το πλούσιο 10% εκπέμπει τριπλάσια ποσότητα ανά κάτοικο σε σχέση με τους υπόλοιπους.
Δεύτερον, η Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2018/2001, σχετικά με την Οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ΙΙ, προτείνει η απανθρακοποίηση να πραγματοποιείται όχι μόνο στο επίπεδο παραγωγής, αλλά και στο επίπεδο κατανάλωσης και κατά μήκος των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού.
Και, τρίτον, η Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2022/2464 για την εταιρική αναφορά βιωσιμότητας, η οποία υπογραμμίζει την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στις ευκαιρίες, που φέρνει η Πράσινη Μετάβαση σε όρους οικονομικής ανάπτυξης, δημιουργίας θέσεων εργασίας και κλιματικής πολιτικής.
Βέβαια, εμείς ως Volt, έχουμε προϋπολογισμένα τα κόστη και τα έσοδα των προτάσεών μας, τα στοιχεία των οποίων είναι διαθέσιμα σε όλες και όλους.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Με ποιο σχέδιο και με ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι πραγματικά πολύπλευρες περιβαλλοντικές προκλήσεις της εποχής μας;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Είναι γεγονός ότι σήμερα αντιμετωπίζουμε μία περιβαλλοντική κρίση. Η κρίση αυτή δεν είναι μόνο στην κλιματική αλλαγή, αλλά είναι και στην εκτεταμένη ρύπανση, στον αφανισμό της βιοποικιλότητας και στην καταστροφή των φυσικών μας οικοσυστημάτων. Αυτά τα ζητήματα δεν είναι μεμονωμένα. Είναι αλληλένδετα συμπτώματα των μη βιώσιμων προτύπων παραγωγής και κατανάλωσης, και, φυσικά, της υπέρβασης των ορίων του πλανήτη μας.
Για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά αυτές τις πολύπλευρες περιβαλλοντικές προκλήσεις απαιτείται μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, «OneHealth» όπως αποκαλείται παγκοσμίως, και η συμμετοχή όλων των παραγόντων. Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη διατήρηση της ζωτικής σημασίας των φυσικών οικοσυστημάτων μας, που λειτουργούν ως ταμιευτήρες άνθρακα, και αποτελούν το θεμέλιο της διατροφικής μας αλυσίδας. Επιπλέον, η υποβάθμιση αυτών των οικοσυστημάτων, μας καθιστά πιο ευάλωτους σε αυξανόμενες φυσικές καταστροφές, όπως πλημμύρες και δασικές πυρκαγιές, οι οποίες ήδη αυξάνονται με ανησυχητικό ρυθμό.
Η επίδρασή μας στο περιβάλλον επηρεάζει την υγεία του πλανήτη και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανθρώπινη υγεία. Η αυξανόμενη ρύπανση, από τη ρύπανση του αέρα έως τη μόλυνση της γης και των ωκεανών, επιβαρύνει ολοένα και περισσότερο την ευημερία μας και επιβάλλει πρόσθετα βάρη στα ήδη καταπονημένα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης.
Είναι, λοιπόν, επιτακτική ανάγκη να ξεπεράσουμε τη βραχυπρόθεσμη και κοντόφθαλμη σκέψη, και αντί να βλέπουμε τον φυσικό κόσμο ως κάτι που πρέπει να υποτάξουμε και να εκμεταλλευτούμε με κάθε κόστος, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η αρμονική συνύπαρξη είναι ο μόνος τρόπος να συνεχίσουμε να ζούμε σε αυτόν τον πλανήτη.
Επίσης, υπάρχουν επιδοτήσεις για επιβλαβείς και ρυπογόνες δραστηριότητες, που υποστηρίζουν την εντατική κτηνοτροφία και τη μη βιώσιμη αποψίλωση των δασών, την υπερβολική χρήση αντιμικροβιακών φαρμάκων, την υπεραλίευση και τα μη βιώσιμα πρότυπα κατανάλωσης.
Ακολουθώντας την αρχή: «Τα δημόσια χρήματα για δημόσια αγαθά», θεωρούμε πως τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να επικεντρωθούν στη χρηματοδότηση επιθυμητών πρακτικών και την κατάργηση επιβλαβών επιδοτήσεων και πολιτικών. Πρέπει να ενδυναμώσουμε τους καταναλωτές να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές και να προωθήσουμε κυκλικά πρότυπα κατανάλωσης για την προστασία του φυσικού μας κόσμου και των οικοσυστημάτων του. Ταυτόχρονα, πρέπει να εμπλέξουμε και άλλους παράγοντες της αλυσίδας τροφίμων. Για παράδειγμα, η μετάδοση προς έναν βιώσιμο αγροτικό τομέα, σε συνεργασία με τους αγρότες μας, είναι κρίσιμη για την Πράσινη Μετάβαση. Οι μικρομεσαίοι αγρότες πιέζονται από εκμεταλλευτικές εμπορικές σχέσεις και αυτό αντικατοπτρίζεται στην εντυπωσιακή μείωση των αγροκτημάτων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα.
Οραματιζόμαστε μια μεταρρύθμιση της πολιτικής, που προάγει καλύτερα μέσα διαβίωσης για τους αγρότες, νέους να επιθυμούν να εργαστούν ως αγρότες, και την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών. Η ανταμοιβή των αγροτών, που εργάζονται σε αρμονία με το φυσικό τους περιβάλλον, είναι απαραίτητη για τη δημιουργία ενός Πράσινου μέλλοντος για την εξασφάλιση της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης. Η ανάγκη για αλλαγή επεκτείνεται στις πολιτικές που προτείνουμε για τα δάση και τους ωκεανούς.
Ακόμη, σε ό,τι αφορά στην απαραίτητη ενδυνάμωση βιώσιμων κοινοτήτων, οι δράσεις που προτείνονται ενισχύουν συλλογικά την ανάπτυξη ανθεκτικών και βιώσιμων κοινοτήτων, διασφαλίζοντας ότι διαθέτουν προσβάσιμους Πράσινους χώρους, που ενισχύουν την ανθρώπινη ευημερία, βελτιώνουν την ευημερία των ζώων και καταπολεμούν την αντοχή στα αντιμικροβιακά. Έτσι, γίνεται ξεκάθαρη η σύνδεση της ανθρώπινης ζωής και της υγείας του περιβάλλοντος, με άμεσα οφέλη στη δημόσια υγεία, στην ευημερία των σημερινών και μελλοντικών γενιών, καθώς και όλων των ζωντανών οργανισμών σε αυτόν τον πλανήτη.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Λίγο-πολύ, εδώ και χρόνια, σχεδόν όλοι μιλούν για αειφόρο ανάπτυξη, κυκλική οικονομία, πράσινες ενεργειακές πολιτικές, αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και, γενικά, για την προστασία του περιβάλλοντος. Σχετικά με όλα αυτά, πού υπερτερεί η δική σας προσέγγιση;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Ο νόμος, που προτείνουμε για τα υγιή οικοσυστήματα, αγγίζει νομικά τις Οδηγίες και τους Κανονισμούς, που εμπίπτουν στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (GreenDeal), στον Έλεγχο Ποιότητας του Αέρα και της Ρύπανσης, στην Κοινή Αγροτική Πολιτική, στην Κοινή Αλιευτική Πολιτική, στην Κυκλική Οικονομία και στις πρωτοβουλίες της προσέγγισης «One Health». Και ο νόμος αυτός αποτελείται από 13 φιλόδοξες πολιτικές, που υποστηρίζουν την ποιότητα του αέρα, τη μείωση της ρύπανσης, τη βιώσιμη γεωργία, τη διαχείριση αποβλήτων και τη διασύνδεση της ανθρώπινης, ζωικής και περιβαλλοντικής υγείας. Αυτό απαιτεί τροποποιήσεις στα εξής νομοθετικά εργαλεία:
Στην Οδηγία 2008/50/ΕΚ για την Ποιότητα του Ατμοσφαιρικού Αέρα και τον Καθαρότερο Αέρα για την Ευρώπη, στην Οδηγία για τις Βιομηχανικές Εκπομπές, που είναι ο νόμος 2010/75/ΕΕ, στην Οδηγία Πλαισίου για τα Απόβλητα, που είναι ο νόμος 2008/98/ΕΚ και στην Οδηγία για τη Συσκευασία και τα Απόβλητα Συσκευασίας, που είναι ο νόμος94/62/ΕΚ.
Με την προτεραιότητα στις αλληλένδετες περιβαλλοντικές προκλήσεις, οι πολιτικές του Volt πιέζουν για τροποποιήσεις σε αυτές τις οδηγίες, για να αντιμετωπιστεί καλύτερα η διατήρηση των ζωτικών οικοσυστημάτων, να προωθηθεί η βιώσιμη κατανάλωση και να προστατευθούν οι φυσικοί πόροι. Προτείνουμε,επίσης, την αναθεώρηση της τρέχουσας νομοθεσίας για την ευημερία των ζώων, συμπεριλαμβανομένης της Οδηγίας 98/58/ΕΚ για την προστασία των ζώων.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Ποιες μεταρρυθμίσεις πρέπει να γίνουν, ώστε η Ελλάδα να υιοθετήσει καλές διεθνείς πρακτικές;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Η Ελλάδα, πέραν του οικονομικού προβλήματος, έχει να αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις.
Το πρώτο είναι, βέβαια, η Οικονομία, καθώς ο πρωτογενής τομέας στερείται προστασίας, τόσο οικονομικής όσο και στο λεγόμενο «KnowHow», της απόκτησης σχετικής τεχνογνωσίας. Δηλαδή, πρέπει να γίνουν μεταρρυθμίσεις που να βοηθούν τους ανθρώπους να δημιουργήσουν μία Πράσινη γεωργία μέσα από επιδοτούμενα προγράμματα.
Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι το πρόβλημα της στέγασης, το οποίο είναι μεγάλο και σύνθετο, όχι μόνο για τους φοιτητές, αλλά και για τους υπόλοιπους Έλληνες πολίτες. Βλέπουμε να ασκείται μία λανθασμένη πολιτική από την κυβέρνηση, η οποία επιδρά αρνητικά σε όλη την Ελλάδα. Παρατηρούμε να συνεχίζεται η αστικοποίηση, αντί να υπάρξει μια αποκέντρωση και ο κόσμος να γυρίσει στα μέρη από τα οποία κάποτε ξεκίνησε. Βλέπουμε την ερημοποίηση των συγκεκριμένων γεωγραφικών περιοχών και στον ορεινό όγκο, αλλά και ευρύτερα, και η μάζα των ανθρώπων αυτών να έρχεται πιο κοντά στον αστικό ιστό. Έτσι, παρατηρούμε μια γιγάντωση του αστικού ιστού στα ήδη συγκεκριμένα σύνορα, τα οποία έχουνε τελματώσει από πολλές πλευρές. Και, επίσης, βλέπουμε πως ο αστικός πληθυσμός ασφυκτιεί, δημιουργώντας επιπλέον προβλήματα στη ρύπανση και όχι μόνο. Οι πολιτικές, λοιπόν, στις οποίες θα πρέπει να επικεντρωθούμε τόσο ως ΚΟΣΜΟΣ, αλλά και ως πολίτες, γενικότερα, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, είναι να προτείνουμε δραστικές λύσεις γι’ αυτά.
Και, βέβαια, έχουμε και τα προβλήματα των φυσικών καταστροφών, για τα οποία η κυβέρνηση δεν δίνει πραγματικές λύσεις τόσο στους γεωργούς, οι οποίοι χάσανε τα χωράφια τους, όσο και στους κτηνοτρόφους, που χάσανε τη ζωική τους παραγωγή, αλλά και όλους τους υπόλοιπους πολίτες, που ζούνε σε μικρές ή μεγαλύτερες πόλεις, και έρχονται αντιμέτωποι με διαρκείς καταστροφές.
Ήδη βρισκόμαστεστο ξεκίνημα της θερινής περιόδου, οι φωτιές έχουν ξεκινήσει προ πολλού, και βλέπουμε τα προβλήματα να μεγαλώνουν αντί να αντιμετωπίζονται.
Κάποτε, πριν από πολλά χρόνια υπήρχε δασοπροστασία, υπήρχε δασοπυρόσβεση, υπήρχανε δασονόμοι, υπήρχε η Δασική Υπηρεσία. Σήμερα, δεν υπάρχει τίποτε από όλα αυτά.
Το κράτος καλείται να δώσει λύση στο προλαμβάνειν και όχι στο θεραπεύειν. Αυτό είναι ένα βασικό πρόβλημα. Καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει λύσεις πάνω σε αυτά τα ζητήματα. Δηλαδή, να προστατεύσει τα δάση, να δώσει κίνητρα στους πολίτες να παραμείνουνε στις πόλεις και στα χωριά, δημιουργώντας μεγαλύτερη ανάπτυξη, δίνοντας βοηθήματα στους αγρότες να ενισχύσουν την παραγωγή τους, να τη βελτιώσουν και να την κάνουν ανταγωνιστική, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τον υπόλοιπο κόσμο, να βοηθήσει με νόμους, απαγορεύοντας αμφιβόλου ποιότητας προϊόντα, που έρχονται από τρίτες χώρες και όχι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η εισαγωγή των οποίων δημιουργεί το μεγαλύτερο κακό για τον πρωτογενή τομέα στη γεωργία, στην κτηνοτροφία, στην αλιεία κ.λπ., δίνοντας φθηνότερα τα προϊόντα τους, μιας και αυτά δεν είναι ελεγχόμενα.
Συνεπώς, οι Έλληνες καταναλωτές σε τελική ανάλυση όχι μόνο δεν στηρίζουν την ελληνική Οικονομία, αλλά δημιουργούν επιπρόσθετα προβλήματα για την υγεία τους, τόσο την προσωπική όσο και του γενικότερου συνόλου.
Οι πολιτικές, με τις οποίες θα πρέπει να επέμβει η Ευρώπη, είναι πάνω σε αυτό το κομμάτι, νομοθετώντας και ισχυροποιώντας τους ευρωπαίους επαγγελματίες γεωργούς στον πρωτογενή, στον δευτερογενή και στον τριτογενή τομέα.
Από την άλλη, θα μπορούσε η τοπική κοινωνία, με δεδομένο το γεγονός πως ο τουρισμός αυξάνεται συνεχώς, όλοι οι άνθρωποι οι οποίοι βιοπορίζονται από τον τουρισμό, να στηρίξουν τα ελληνικά προϊόντα, δίνοντας το καλό παράδειγμα, δίνοντας, αν θέλετε, ένα «brandname» διαφορετικό στον τουρίστα, να γνωρίσει την Ελλάδα, να γνωρίσει τις ομορφιές της, να γνωρίσει τα τοπικά εδέσματα και να τα στηρίξει εμπράκτως.
Θα πρέπει όλα τα ευρωπαϊκά κράτη να μην έχουν οικονομικές αποκλίσεις και τα κοινωνικά κονδύλια να πηγαίνουν στοχευμένα στους αγρότες. Να δούμε τα προβλήματα των αγροτών, να μιλήσουμε για τα προβλήματα που έχουν σήμερα. Να στοχεύσουμε σύμφωνα με τις κλιματικές αλλαγές που έρχονται, ποια θα είναι τα προβλήματα στο αύριο και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τόσο τους γεωργούς όσο και τους κτηνοτρόφους, προβάλλοντας προγράμματα επιδοτούμενα στον αγροτικό τομέα, στη χρήση γης, στα μηχανήματα και στη νέα τεχνολογία, ώστε να βοηθηθούν στην πρόληψη και να μην έχουν μεγάλες καταστροφές σε περιπτώσεις εκδήλωσης ακραίων καιρικών φαινομένων.
Και ακόμη, ο Α΄ και Β΄ βαθμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης να έχει πολύ μεγάλο λόγο στα κονδύλια, πάνω στο πρόγραμμα της Κ.Α.Π., και όχι μόνο αντλώντας περαιτέρω κονδύλια για την ανάπτυξη ηλεκτρονικών συστημάτων.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Με βάση την πολυετή εμπειρία σας στον νευραλγικό τομέα των μεταφορών, ποια επιπλέον πράγματα πιστεύετε πως πρέπει να γίνουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε ο συγκεκριμένος κλάδος να λειτουργήσει ευεργετικά στην πορεία της ευρωπαϊκής και κατ’ επέκταση της ελληνικής οικονομίας, με άμεσο θετικό αντίκτυπο στην τσέπη του πολίτη;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Το ζήτημα των μεταφορών αποτελεί πραγματικά κρίσιμο παράγοντας για την ανάπτυξη και για την ευημερία της Ευρώπης και πολύ περισσότερο για την Ελλάδα. Πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν επενδύσεις σε βιώσιμες και έξυπνες λύσεις μεταφορών, που θα μειώνουν τους ρύπους και θα βελτιώνουν την προσβασιμότητα για όλους τους πολίτες. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να υπάρξει υποστήριξη στον σιδηροδρομικό τομέα, στην ανάπτυξη του δικτύου των ηλεκτρικών οχημάτων και στη δημιουργία περισσότερων καινοτόμων λύσεων στις συνδυαστικές μεταφορές.
Πριν από λίγο καιρό είχαμε τον θάνατο πολλών ανθρώπων σε ένα πρωτοφανές για την Ελλάδα σιδηροδρομικό δυστύχημα, που συνέβη στα Τέμπη. Αυτό το τραγικό συμβάν βλέπουμε σήμερα ότι δεν έχει γίνει μάθημα τόσο στην ελληνική κυβέρνηση, όσο και στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτε ουσιαστικό. Αυτό που προσπαθούν να κάνουν είναι να βελτιώσουν μόνο τα συστήματα ασφαλείας, τα οποία ήταν εντελώς ανύπαρκτα, χωρίς, όμως, να δώσουνε περισσότερη έμφαση συνολικά στην ποιότητα των μεταφορών, όχι μόνο των τρένων, αλλά και την ανάπτυξη όλων και σε άλλα γεωγραφικά μέρη, που θα ενώνουν τον Πολιτισμό, θα ενώνουν τον κόσμο και θα μειώνουν τα κόστη σε όλη την Ελλάδα.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η Ελλάδα είναι ένας κόμβος μεταφορών. Από την Ηγουμενίτσα μέχρι τον Έβρο και μέχρι το τελευταίο άκρο της Πελοποννήσου. Και, βέβαια, υπάρχουν και τα νησιωτικά συμπλέγματα, ο θαλάσσιος χώρος, που τόσο στην Κρήτη και το Αιγαίο όσο και στα Ιόνια νησιά, μας δίνουν ένα πολύ ωραίο παράδειγμα για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε ακόμη περισσότερο τα Logistics σε όλες αυτές τις περιοχές. Δημιουργώντας περισσότερους κόμβους Logistics θα μειώσουμε τα κόστη μεταφοράς, σε βαθμό που θα γίνουμε ανταγωνιστικοί και για την υπόλοιπη Ευρώπη. Δεδομένου ότι τα φορτία, που έρχονται από άλλες τρίτες χώρες, ως τώρα σταματούν στο λιμάνι του Πειραιά ή στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, με περαιτέρω ανάπτυξή του θα μπορέσουμε να ενώσουμε την Ελλάδα και την Ευρώπη, δίνονταςτην πρωτιά στην Ελλάδα και σε αυτόν τον τομέα.
Επίσης, θα πρέπει να ασκηθεί σοβαρή πολιτική πάνω στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να δοθούν αξιόλογα κίνητρα για τους ανθρώπους που θέλουνε να αλλάξουνε το αυτοκίνητό τους. Και τα κίνητρα αυτά θα πρέπει να είναι οριζόντια για όλη την κοινωνία και όχι για ένα μέρος αυτής. Τα κίνητρα θα πρέπει να είναι ουσιαστικά και όχι να ορίζονται την τελευταία στιγμή, ώστε να συμβάλουν στην Πράσινη ανάπτυξη, στη μείωση των ρύπων κ.τ.λ. και να βελτιώνουν δραστικά την ποιότητα ζωής.
Ακόμη, βλέποντας την έλλειψη ποιότητας των δρόμων, είναι ξεκάθαρο πως τα οδικά δίκτυα θα πρέπει να βελτιωθούν και άλλο, έτσι ώστε να μειωθούν οι χρόνοι στις οδικές μεταφορές, και η προοπτική αυτή κατ’ επέκταση θα αποβεί θετική και για την τσέπη του τελικού καταναλωτή.
Ένα ακόμη ζήτημα που πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα είναι οι συνδυαστικές μεταφορές. Δηλαδή, των συγκοινωνιών και των οδικών μεταφορών, των σιδηροδρόμων και της μεταφοράς δια θαλάσσης. Οι συνδυαστικές μεταφορές, δημιουργώντας και άλλα λιμάνια, όπως για παράδειγμα στην Πελοπόννησο, που το χρειαζόμαστε άμεσα, αλλά και στον Βόλο, θα δημιουργήσουν κεντρικές αρτηρίες και θα μειώσουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό τα κόστη.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Σε ποιον βαθμό θεωρείτε πως θα επηρέαζε θετικά την εθνική κυριαρχία και ασφάλεια μια πιθανή ανάδειξη των συνόρων μας σε ευρωπαϊκά σύνορα;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Η θέση την οποία έχει το Volt, και αυτή είναι καταγεγραμμένη και στο Καταστατικό μας, είναι ότι θέλουμε μία Ομόσπονδη Ευρώπη. Κοινά σύνορα, κοινό στρατό, κοινή εξωτερική πολιτική, κοινή οικονομική πολιτική, όπου τα κράτη θα έχουνε τον λόγο, αλλά τα σύνορα θα είναι ενιαία για όλους. Η προάσπιση των συμφερόντων μας θα εξασφαλίζεται με τα ίδια τα κοινοτικά κονδύλια. Να υπάρχει ένα ενιαίο κονδύλι για όλους.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι αυτό θα ήταν η πιο μεγάλη θετική εξέλιξη, με δεδομένο το γεγονός πως η Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια δαπανά πολύ μεγάλα ποσά, δυσβάσταχτα για την Οικονομία της. Θα μπορούσαν, λοιπόν, αντί τα διαθέσιμα κονδύλια νβα διοχετεύονται στους αλόγιστους εξοπλισμούς, να διοχετευτούν στην Υγεία, στην Παιδεία και σε άλλες βασικές προτεραιότητες που υπάρχουν.
Η επόμενη μέρα, με μία Ευρώπη Ομόσπονδη, όπου τα σύνορα θα είναι ανοιχτά και ο στρατός θα είναι ευρωπαϊκός, σημαίνει ότι κανένα κράτος δεν θα μπορούσε να επιβουλεύεται τα σύνορα της πατρίδας μας, τα οποία θα είναι και σύνορα της Ευρώπης, και θα υπάρχει μόνο μία απάντηση. Και η απάντηση θα είναι ευρωπαϊκή και όχι εθνική.
Σκεφτείτε ότι αυτή η πολιτική θα δώσει αποτελέσματα γρήγορα και δεν θα υπάρξει πλέον οποιαδήποτε αμφισβήτηση ή η όποια αμφισβήτηση δεν θα είναι ένα διμερές πρόβλημα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για παράδειγμα, για να πάμε και στα καθ’ ημάς, αλλά θα είναι ένα πρόβλημα μεταξύ Τουρκίας και Ευρώπης.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Λέγεται συχνά-πυκνά πως η Ευρώπη γερνάει και συρρικνώνεται. Η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από αυτόν τον κανόνα. Ποιες ενέργειες θα προτείνατε, προκειμένου να βελτιωθούν ρεαλιστικά τα στοιχεία που αφορούν στην υπογεννητικότητα και στο δημογραφικό πρόβλημα;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Το δημογραφικό πρόβλημα τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη είναι πολύ μεγάλο. Όμως, έχει και μία ιδιαιτερότητα, καθώς συχνά ακραίες ομάδες προβάλλουν τις αντικοινωνικές και παρωχημένες απόψεις τους ως λύσεις σε ένα τόσο κρίσιμο θέμα.
Το δημογραφικό είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Είναι γεγονός ότι το επίπεδο διαβίωσης τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής. Οι επιστημονικές μελέτες έδειξαν πολλές φορές ότι σε αυτά τα επίπεδα, όπου οι προσδοκίες των γονέων για τα παιδιά τους είναι πολύ μεγάλες, οι γονείς αρνούνται να κάνουν πολλά παιδιά. Όταν οι κοινωνίες φτάνουν σε ένα υψηλό επίπεδο διαβίωσης, οι οικογένειες κάνουν λιγότερα παιδιά. Είναι γεγονός ότι το πρόβλημα αυτό το βλέπουμε σε όλες τις κοινωνίες, ανεξάρτητα από την κουλτούρα, την ιστορία, τη θρησκεία κ.λπ..
Τον τελευταίο αιώνα είχαμε μια ραγδαία αύξηση τόσο του πληθυσμού όσο και του προσδόκιμου ζωής. Το επόμενο στάδιο δημογραφικής μετάβασης σε μια εποχή μείωσης των γεννήσεων είναι μπροστά μας. Σύμφωνα με ορισμένες ρεαλιστικές προβολές, ο παγκόσμιος πληθυσμός αναμένεται να φτάσει στο μέγιστο, περίπου, στο 2060, και στη συνέχεια θα αρχίσει να μειώνεται. Σε κάποια γεωγραφικά μέρη του πλανήτη, όπως το δικό μας και όχι μόνο, αυτό έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει.
Σήμερα, συζητάμε για το δημογραφικό πρόβλημα για πολλούς λόγους. Κάποιοι εξ ημών ανησυχούν για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, άλλοι για τις συντάξεις ή την πληθυσμιακή μείωση του έθνους. Όμως, ίσως, το δημογραφικό πρόβλημα θα πρέπει να μας απασχολεί περισσότερο στην οικονομική του διάσταση. Οι εκτιμήσεις κάποιων οικονομικών αναλυτών λένε ότι η διασφάλιση μιας σταθερής οικονομικής ανάπτυξης σε βάθος χρόνου είναι δυνατόν να επιτευχθεί αν ο πληθυσμός των οικονομικά ενεργών πολιτών αυξάνεται κατά τουλάχιστον 2% ανά έτος. Αν δεν αυξάνεται τόσο ή αν μειώνεται, τότε είναι σχεδόν αδύνατον να διατηρηθούν σταθεροί οι ρυθμοί ανάπτυξης της Οικονομίας. Συνεπώς, οι οικονομικά ενεργοί πολίτες θα πρέπει κάθε χρόνο να είναι περισσότεροι, έτσι ώστε να διατηρήσουμε σταθερή ανάπτυξη.
Επίσης, η γονιμότητα είναι μία από τις πτυχές, που επηρεάζουν το δημογραφικό, όχι, όμως, οι σημαντικότεροι. Αν σήμερα λυνόντουσαν όλα αυτά τα προβλήματα, που απασχολούν τα ζευγάρια, τα οφέλη θα ήταν ορατά σε βάθος εικοσαετίας. Υπάρχουν πιο άμεσες λύσεις, κάποιες εκ των οποίων με παράπλευρη ωφέλεια. Σε έρευνα της διαΝΕΟσις οι Έλληνες και οι Ελληνίδες θέλουν να κάνουν κατά μέσο όρο σχεδόν 2,8 παιδιά. Ο θεσμός της οικογένειας στη χώρα μας βρίσκεται ιεραρχικά στο υψηλότερο σημείο, έχοντας τις λιγότερες εκτός γάμου γεννήσεις στην Ευρώπη. Άλλες χώρες δε, έχουν περισσότερες εκτός γάμου γεννήσεις από ότι εντός γάμου. Και, όμως, έχουν πολύ μεγαλύτερο δείκτη γονιμότητας από ό,τι εμείς. Ο δείκτης γονιμότητας σε επίπεδο γενιάς, από τότε που υπάρχουν στοιχεία, δηλαδή, από τη δεκαετία του ’30 και μετά, ποτέ δεν υπερέβαινε το όριο αναπλήρωσης. Οι αιτίες της αύξησης του πληθυσμού της χώρας μας μεταπολεμικά οφείλεται αποκλειστικά στη ραγδαία αύξηση του προσδόκιμου ζωής, στην επιστροφή των μεταναστών και στην είσοδο σχεδόν ενός εκατομμυρίου μεταναστών κατά τη δεκαετία του ’90, και όχι στον δείκτη γονιμότητας.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Σε ό,τι αφορά στο, επίσης, σοβαρό μεταναστευτικό-προσφυγικό ζήτημα, πώς αντιλαμβάνεστε την επίλυσή του;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Το μεταναστευτικό είναι ένα ζήτημα, που απασχολεί τόσο τη χώρα μας όσο και την Ευρώπη. Θα πρέπει οι ροές του στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη να είναι πολύ συγκεκριμένες. Θα πρέπει να γνωρίζουμε την προέλευσή τους, τον τόπο καταγωγής τους και θα πρέπει να υπάρχει καταγραφή όλων των μεταναστών, πριν αυτοί περάσουν τα σύνορα για οπουδήποτε στο ευρωπαϊκό έδαφος. Από την άλλη, θα πρέπει να ξεχωρίσουμε τους μετανάστες που έρχονται, με βάση αν οι χώρες από τις οποίες προέρχονται και έχουν γεννηθεί βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση ή εάν μεταναστεύουν αναζητώντας μια καλύτερη ζωή.
Η εισδοχή όλων αυτών των ανθρώπων θα πρέπει να βρίσκεται κάτω από τη μέριμνα όλων των κρατών όλης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και μέσα από συγκεκριμένα εργαλεία καταγραφής θα πρέπει οι άνθρωποι αυτοί να τοποθετούνται σε χώρους και σε μέρη, τα οποία θα πρέπει να τηρούν τις προδιαγραφές υγιεινής, να διαβιούν αξιοπρεπώς, να μπορούν να ενσωματωθούν σε χώρους, στους οποίους εγκαθίστανται. Θα πρέπει οι χώρες αυτές να λάβουν την ευθύνη να μεριμνήσουν τόσο για το μορφωτικό τους επίπεδο, αλλά και για να βρουν εργασία αυτοί οι άνθρωποι, να αξιοποιηθούν και όχι να μείνουν στοιβαγμένοι σε άσυλα-κέντρα υποδοχής. Θα πρέπει, λοιπόν, να αποασυλοποιηθούν, να ενταχθούν στην κοινωνία και να γίνουν κανονικοί πολίτες, προσφέροντας στον τόπο, στον οποίο έχουν έρθει να βρουν ένα καλύτερο μέλλον.
ΠΥΡΑ NEWS: Στο παρά πέντε των ευρωεκλογών και ολοκληρώνοντας αυτή τη συνέντευξη, υπάρχει κάτι άλλο, το οποίο θα θέλατε να πείτε προς τους πολίτες;
Νικόλαος Ξεσφίγγης: Θα ήθελα να τονίσω πως αν ενώσουμε όλες και όλοι τις δυνάμεις μας για μια δίκαιη, δημοκρατικότερη και προοδευτική Ευρώπη, η οποία μέσα από καινοτόμα προγράμματα και διακρατικές συνεργασίες θα προσφέρει αξιοπρεπή διαβίωση και ίσες ευκαιρίες για σπουδές και εργασία, θα έχουμε ένα μέλλον πιο φωτεινό και ελπιδοφόρο.
Ακόμη, θα ήθελα να διαβεβαιώσω τον ελληνικό λαό πως με βαθύ αίσθημα ευθύνης και προς όφελος όλων μας θα αντιπροσωπεύσω τα συμφέροντα των πολιτών και την προώθηση των αξιών, που θεωρώ βασικές για το μέλλον της Ευρώπης και της χώρας μας.
Και, φυσικά, με πείσμα και αφοσίωση προς τις αρχές της δημοκρατίας και της διαφάνειας, δεσμεύομαι να εργαστώ σκληρά για την προστασία κάθε ευρωπαίου πολίτη, όπου και αν κατοικεί.
Καλώ, λοιπόν, όλους τους πολίτες να συμμετάσχουν ενεργά στη διαδικασία των Ευρωεκλογών και να στηρίξουν την υποψηφιότητά μου για μια δημοκρατική ευρώπη, η οποία να ενώνει και να εξυπηρετεί όλους τους πολίτες της, και να κάνουμε τη χώρα μας μέρα με την ημέρα καλύτερη μέσα στη μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια.