Σε 2,5 χρόνια η αποκατάσταση της γέφυρας του Μόρνου
Η γέφυρα του Μόρνου παραμένει κλειστή από την άνοιξη του 2023, με τους επαγγελματίες της Δάφνης, αλλά και των περιοχών που εξυπηρετεί, να αγωνιούν για το πότε τελικά θα ξεκινήσει το έργο αποκατάστασής της. Τις προηγούμενες ημέρες είχαμε μία σημαντική εξέλιξη, καθώς η Δ/νση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας υπέβαλε την πρόταση στο «ΠΠΑ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας», για τη χρηματοδότηση του έργου, ξεκλειδώνοντας επί της ουσίας και τυπικά τη διαδικασία για την οποία είχε μιλήσει πριν από λίγους μήνες ο Περιφερειάρχης Φάνης Σπανός. Μέσω της Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ των δύο Περιφερειών η συνέχεια της υπόθεσης, με εκείνη της Στερεάς Ελλάδας να πραγματοποιεί το διαγωνισμό του έργου. Με τί ορίζοντα χρόνου η ολοκλήρωσή του; Σύμφωνα με πληροφορίες της «ε», θα χρειαστούν τουλάχιστον 2,5 χρόνια από σήμερα.
Ήταν άνοιξη του 2023 όταν η γέφυρα του Μόρνου έκλεισε, για αρχή, όπως τότε είχε ειπωθεί, προκειμένου να γίνουν οι εργαστηριακές δοκιμές, με στόχο την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών, που θα οδηγούσαν και στο συμπέρασμα για το τι έργο πρέπει να γίνει προς αποκατάσταση, των φανερών σε όλους, φθορών. Η εξέλιξη, όπως οι περισσότεροι φαντάζονταν και παρά τις φωνές κάποιων που μάλλον ωραιοποιούσαν τα πράγματα, ήταν η αναμενόμενη. Η γέφυρα δεν άνοιξε ποτέ ξανά, γιατί πολύ απλά το πόρισμα έδειξε πως ο η υποδομή φέρει σημαντικά προβλήματα που δεν επιτρέπουν τη συνέχιση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.
Και εκεί ξεκίνησε ένας πολυμέτωπος αγώνας, κατά κύριο λόγω των επαγγελματιών της Δάφνης, αλλά και των κατοίκων που εξυπηρετούνται από τη γέφυρα, προκειμένου να βρεθούν τα χρήματα για την πραγματοποίηση του έργου, έχοντας όμως ως προς αυτό να ξεπεράσουν σειρά από εμπόδια, πρακτικά και όχι μόνο, καθώς εκτός των άλλων, μιλάμε για μία υποδομή η οποία ακουμπά σε δύο Περιφέρειες, της Δυτικής και της Στερεάς Ελλάδας, και σε δύο Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για το συντονισμό των ενεργειών, και το ποια οδός θα πρέπει να ακολουθηθεί.
Οι μήνες περνούσαν, με αποτέλεσμα η ανησυχία να μεγαλώνει. Σε όλη αυτή τη διάρκεια η μία περιφέρεια, αυτή της Δυτικής Ελλάδας τόνιζε πως τα χρήματα που της αναλογούν είναι… εκεί και περιμένουν, το 1,150 εκατ. ευρώ δηλαδή που της αναλογεί, η άλλη, εκείνη της Στερεάς, ζητούσε λίγο χρόνο προκειμένου να βγει η σχετική πρόσκληση για την υποβολή πρότασης χρηματοδότησης στο Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Κάτοικοι και επαγγελματίες, ως μέσω πίεσης, κατέβηκαν στο… δρόμο τον περασμένο Φεβρουάριο, πραγματοποιώντας συμβολικές κινητοποιήσεις, τότε που ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, Φάνης Σπανός, έδωσε στη δημοσιότητα επιστολή του προς το αντίστοιχο της Δυτικής, Νεκτάριο Φαρμάκη, με την οποία τον ενημέρωσε ότι η εξεύρεση χρηματοδότησης από μέρους του, που εκκρεμούσε ως ζήτημα, δρομολογείται, καθώς απομένουν πλέον τυπικής φύσεως ζητήματα τα οποία σύντομα θα διευθετηθούν.
Η υποβολή της πρότασης
Κομβικό σημείο της διαδικασίας, η 10η Μαΐου, πριν από λίγες ημέρες δηλαδή, όπου η Δ/νση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας υπέβαλε την πρόταση στο «ΠΠΑ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, στο άξονα προτεραιότητας «Οδικές υποδομές», με τίτλο «Αποκατάσταση φθορών και αλλοιώσεων φορέα ανωδομής της παλαιάς γέφυρας Μόρνου», όπου στην ενότητα Αντικείμενο Πρόσκλησης αναφέρονται τα εξής:
«Η πρόσκληση αφορά στην συνεργασία της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για την εκτέλεση των απαιτούμενων εργασιών αποκατάστασης του φορέα ανωδομής της παλαιάς γέφυρας Μόρνου. Η παλαιά γέφυρα Μόρνου, συνολικού μήκους 225,00μ, βρίσκεται στα όρια των νομών Αιτωλοακαρνανίας και Φωκίδας, περί τα 6χλμ. βορειοανατολικά της Ναυπάκτου, επί του ποταμού Μόρνου, ο οποίος αποτελεί το φυσικό όριο των δύο ανωτέρω νομών. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί κατά το ήμισυ από την κάθε Περιφέρεια. Ο προϋπολογισμός της Δημόσιας Δαπάνης της παρούσας πρόσκλησης αφορά στο 50% του συνολικού προϋπολογισμού κατασκευής του έργου, δηλαδή το ποσοστό που αναλογεί στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Επόμενο στάδιο η Προγραμματική σύμβαση
Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτελεί το πλέον κομβικό κομμάτι της έως σήμερα πορείας, ώστε να προχωρήσει η διαδικασία, με επόμενο στάδιο πλέον και αφού εγκριθεί η υποβολή της πρότασης, τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ των δύο Περιφερειών, η οποία ακολούθως θα οδηγήσει και στο διαγωνισμό του έργου, τον οποίο θα προκηρύξει εκείνη της Στερεάς Ελλάδας, η οποία άλλωστε έκανε και τη μελέτη, έχοντας όπως είναι λογικό στη συνέχεια και την επίβλεψη του έργου.
Ερώτημα που απασχολεί την περιοχή, περισσότερο από κάθε άλλο, το πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για όλα τα παραπάνω. Πληροφορίες της «ε» αναφέρουν ότι στο πρακτικό σκέλος των διαδικασιών, ώστε να γίνει και να τελεσφορήσει ο διαγωνισμός, να προκύψει ο ανάδοχος και να συμβασιοποιηθεί το έργο θα απαιτηθούν από 6 έως 8 μήνες, ενώ ακολούθως για την πραγματοποίησή του, βάσει και των όσων ορίζει η μελέτη, θα χρειαστούν άλλα δύο χρόνια. Κι όλα αυτά, ενώ θα πρέπει ταυτόχρονα να ξεπερνιούνται πρακτικά ζητήματα που θα προκύπτουν όπως συμβαίνει πολλές φορές στα δημόσια έργα στην Ελλάδα, βλέπε για παράδειγμα ροή χρηματοδότησης κ.α..
Π. Αραβαντινού: «Ένα τοπόσημο για την περιοχή»
Με δήλωση της στην «ε», η Περιφερειακή Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας, από την Π.Ε. Φωκίδας, Πέγκυ Αραβαντινού, η οποία είναι και Αρχιτέκτων-Μηχανικός, έχοντας ασχοληθεί με το θέμα σημειώνει ότι στόχος της Περιφέρειας ήταν πάντα η γέφυρα, πέραν του λειτουργικού της ρόλου, να αποτελέσει και ένα σημείο αναφοράς για την περιοχή, τονίζοντας πως πρόκειται για μία πολύ σημαντική κατασκευή η οποία έπρεπε και τελικά θα δασωθεί. Τη χαρακτήρισε μάλιστα τοπόσημο, αφήνοντας ανοιχτό σε μελλοντικό χρόνο και αφού εξελιχθεί το έργο που τώρα είναι σημαντικό, δηλαδή της αποκατάστασής της για να δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία, να γίνουν κι άλλες παρεμβάσεις (πχ φωτισμός) οι οποίες θα την αναδείξουν.
nafpaktosvoice.gr