Όλγα Δασκαλή: Εισήγηση για τον προϋπολογισμό του Δήμου, τοποθετήσεις στα Δημοτικά συμβούλια της 22ης Μαρτίου

daskali dimotiko symvoulio

Την Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024 είχαμε δύο συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.

Στην πρώτη συνεδρίαση του Δημοτικού συμβουλίου συζητήθηκε ο προϋπολογισμός του Δήμου.

Τα σχόλια μας επί του προϋπολογισμού ήταν τα εξής:

Δώσαμε συγχαρητήρια στους υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου μας διότι παρά τις αντιξοότητες και τις μεγάλες αλλαγές που έχει επιφέρει η κεντρική διοίκηση το τελευταίο διάστημα (συγχωνεύσεις νομικών προσώπων, τέλη απορριμμάτων, παρατηρητήρια Δήμων) αυτή η σπαζοκεφαλιά που λέγεται προϋπολογισμός, ήρθε προς ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Η ερώτηση που θέσαμε απευθύνονταν προς τους πολιτικούς προϊσταμένους του Δήμου, δηλαδή τους αιρετούς της δημοτικής αρχής, οι οποίοι αποφασίζουν και ορίζουν και την κατεύθυνση του Δήμου μας. Ρωτήσαμε τον αντιδήμαρχο Οικονομικών να μας πει για τα ίδια έσοδα του Δήμου. Ποια είναι, σε τι κατάσταση βρίσκονται και αν υπάρχει κάποιος σχεδιασμός για αυτά. Απάντηση από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο δεν πήραμε.

Η τοποθέτηση μας επί του προϋπολογισμού ήταν η εξής:

Μια νέα δημοτική αρχή έχει μια υπαρξιακή επιλογή που δείχνει και την πολιτική της συγκρότηση και ταυτότητα. Η επιλογή είναι: “Διαχειρίζομαι ότι βρήκα ή αλλάζω ρότα;”

Το να διαχειρίζεται κανείς αυτά που βρήκε και μάλιστα ακολουθώντας πεπατημένες του παρελθόντος σημαίνει αποδοχή και παράλληλα συνενοχή σε θέματα ανισοτήτων, απώλειας ευκαιριών, περιβαλλοντικής υποβάθμισης, έλλειψης σχεδιασμού. Η στείρα διαχείριση και η λογική “αυτό δεν γίνεται, αυτό είναι του Υπουργείου, αυτό δεν μας το παρέδωσαν σωστά οι προηγούμενοι” σημαίνει μη πρόβλεψη των προκλήσεων και ελλιπή έως καμία ετοιμότητα για τους μετασχηματισμούς της κοινωνίας μας και της περιοχής μας.

Ο προϋπολογισμός αυτός, όπως και το τεχνικό πρόγραμμα, αν και θα μπορούσε να αποτελέσει δείγμα αλλαγής ρότας του Δήμου μας, δείχνει ότι ο Δήμος μας συνεχίζει να ακολουθεί την πολιτική πεπατημένη των εννέα τελευταίων ετών, η οποία βλέπουμε που έχει φέρει τον τόπο μας. Όλοι το βιώνουμε στην καθημερινότητα μας. Η απουσία χρημάτων για νέα σχολική στέγη, για νέες θέσεις εργασίας, για στοχευμένους καθαρισμούς, για αναπτυξιακές μελέτες, για τις πραγματικές και ουσιαστικές ανάγκες δηλαδή, δείχνει την ένδεια στόχευσης. Από την άλλη πλευρά, η επένδυση χρημάτων στον ήχο και την εικόνα δείχνει τον προσανατολισμό της δημοτικής αρχής.

Τονίζουμε την ανάγκη ο Δήμος μας να είναι μπροστάρης στις διεκδικήσεις των Δήμων για περισσότερα κονδύλια από το κεντρικό κράτος, κονδύλια που έχουν κατακρεουργηθεί από το 2010 και δεν έχουν επιστρέψει στην τοπική αυτοδιοίκηση, παρά τις δεσμεύσεις των κυβερνώντων. Δόθηκαν και δίνονται στους Δήμους αρμοδιότητες, χωρίς όμως τους απαραίτητους πόρους και το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό.

Είναι η πρώτη χρονιά της δημοτικής αρχής και δεν μπορούμε παρά να δώσουμε χρόνο στους ανθρώπους που τώρα ανέλαβαν. Ο χρόνος είναι ο καλύτερος κριτής. Όμως, δεν παραγνωρίζουμε ότι η καλή μέρα από την αρχή φαίνεται και είμαστε και θα είμαστε εδώ για να υποστηρίζουμε τα συμφέροντα όλων των δημοτών για έναν ισχυρό δήμο, με δυνατές κοινότητες για την ευημερία των πολιτών.

Την Παρασκευή 22 Μαρτίου υπήρξε και δεύτερη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Οι ερωτήσεις που θέσαμε ήταν οι εξής:

Τι γίνεται με την ενεργειακή κοινότητα της Περιφέρειας; Υπήρξαν επαφές από τον Δήμαρχο ή τους αντιδημάρχους για ένα τόσο σημαντικό θέμα που επηρεάζει το ενεργειακό κόστος αγροτών, δημοτικών υπηρεσιών, ευάλωτων νοικοκυριών;

Δεν απαντήθηκε η ερώτησή μας.

Ποιος ο σχεδιασμός της δημοτικής αρχής για την Αναπτυξιακή εταιρεία του Δήμου;

Δεν απαντήθηκε η ερώτησή μας.

Ποιος ο σχεδιασμός για το Ναυτικό Μουσείο στο Αιτωλικό; Πώς θα λειτουργήσει;

Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος δεν έδωσε ξεκάθαρη απάντηση παρά μας είπε ότι “θα δούμε, τι θα κάνουμε”.

Υπόλοιπα θέματα:

Στη συνέχεια η δημοτική αρχή έφερε ως προ ημερησίας διάταξης θέμα σύμβαση που υπογράφει ο Δήμος μας με τις Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. για την εκμετάλλευση του χώρου των δημοτικών αλυκών (Αλυκή Τουρλίδας).

Ζητήσαμε τέτοιου είδους θέματα να μην έρχονται ως προ ημερησίας καθώς δεν υπάρχει χρόνος για μελέτη τους. Το συγκεκριμένο θέμα αποτελεί πολύ σημαντικό ζήτημα αφού πρόκειται για μια πλουτοπαραγωγική πηγή του τόπου μας και ο τρόπος αξιοποίησης της πρέπει να μας απασχολεί δεόντως. Θέσαμε το θέμα της τιμής που έχει η σύμβαση διότι παρουσιάζεται η ίδια πολλά χρόνια τώρα και αναρωτηθήκαμε κατά πόσο η νέα δημοτική αρχή διαπραγματεύτηκε ή απλά έφερε το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο (βιαστικά, κρίνοντας από το γεγονός ότι μπήκε ως προ ημερησίας).

Το δημοτικό συμβούλιο συνεχίστηκε με τα θέματα που είχε στην ημερήσια διάταξη.

Μερικά θέματα ήταν διαδικαστικά ώστε να εγκριθεί το πρώτο στάδιο και να προχωρήσει η διοικητική διαδικασία.

Τέτοια θέματα ήταν η: α) Έγκριση διενέργειας εκμίσθωσης του δημοτικού ιχθυοτροφείου κυρίως Κλείσοβας του συμπλέγματος λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου – Αιτωλικού, με τις εγκαταστάσεις (αλιευτικές, κτιριακές, λοιπά έργα και υποδομές) και τα παραρτήματα αυτών.

Δεν υπήρχαν όροι της εκμίσθωσης, απλά ζητήθηκε η έγκριση για την διενέργεια εκμίσθωσης. Οι όροι θα έρθουν στην δημοτική επιτροπή σε επόμενο στάδιο (πρώην οικονομική επιτροπή).

β) Παραχώρηση ή μη της χρήσης τμήματος πλατείας Μητρ. Θεόκλητου.

Θα αναφερθούμε στα θέματα τα οποία σχολιάσαμε κατά τη διαδικασία του δημοτικού συμβουλίου.

Θέμα για έγκριση τελών Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου:

Εντύπωση μας έκανε που δεν αυξήθηκαν τα τέλη για τα απορρίμματα των φορτηγών πλοίων, ενώ οι τιμές για την εναπόθεση των απορριμμάτων έχουν εκτοξευτεί. Ρωτήσαμε την πρόεδρο του Δ.Λ.Τ. και η απάντηση που πήραμε ήταν στο πλαίσιο του “θα δούμε”.

Θέμα για έγκριση κανονισμού Λειτουργίας Μονάδας Εσωτερικού ελέγχου του Δήμου μας:

Ρωτήσαμε αν και κατά πόσο ο Δήμος μας θα μπορέσει να λειτουργήσει τη συγκεκριμένη μονάδα με δικό του προσωπικό ή θα υπάρχει συνεχώς ανάθεση σε ιδιώτες και ποια η πρόθεση της δημοτικής αρχής για το θέμα. Από την απάντηση του γενικού γραμματέα του Δήμου καταλαβαίνουμε ότι ο προσανατολισμός είναι προς την ανάθεση σε τρίτους.

Για το συγκεκριμένο θέμα του Εσωτερικού ελέγχου των Δήμων έχει χυθεί αρκετό μελάνι με πιο ρεαλιστική και αποδοτικά εφαρμόσιμη την άποψη ότι το πρόγραμμα του ελέγχου δεν μπορεί να εγκρίνεται από τον επικεφαλής του φορέα που ζητά τον έλεγχο, γιατί είναι και αυτός ελεγχόμενος (κάτι το οποίο αποτελεί πρόταση πολιτικής του συνδυασμού μας και προεκλογικά, προς αλλαγή για το νομοσχέδιο του 2021), πόσο μάλλον και από αυτόν που πληρώνει ταυτόχρονα για τον έλεγχο στην περίπτωση των αναθέσεων.

Θέμα έγκρισης εισήγησης επιτροπής Τουρισμού:

Στο συγκεκριμένο θέμα επισημάναμε την έλλειψη προτάσεων για την ενίσχυση των υποδομών πολιτισμού του Δήμου μας. Δεν διαβάσαμε για εξειδικευμένους υπαλλήλους (φύλακες μουσείων, ξεναγούς), προσβασιμότητα για όλους, πωλητήρια για να αυξηθούν τα έσοδα του Δήμου από την επισκεψιμότητα. Καλός ο ήχος και η εικόνα, αλλά δεν αρκούν ώστε να υποστηρίξουν το πολιτιστικό προϊόν του τόπου μας. Οι επισκέπτες επιθυμούν ανοιχτά και προσβάσιμα μουσεία και η ύπαρξη πωλητηρίων στα δημοτικά μουσεία, θα δημιουργήσει έσοδα στον Δήμο μας τα οποία θα αξιοποιηθούν για την συντήρηση των μουσείων αλλά και για θέσεις εργασίας σε αυτά.

Θέμα δημιουργίας προπαρασκευαστικής επιτροπής για το 2026:

Στο θέμα για την δημιουργία προπαρασκευαστικής επιτροπής για το 2026 ψηφίσαμε παρόν διότι:

α) Στην επιτροπή δεν υπάρχει υπηρεσιακός παράγοντας (ένας υπάλληλος του Δήμου), ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχεια της διοίκησης και η διαφάνεια των διαδικασιών.

β) Στην εισήγηση που ήρθε στα email μας (αριθμ. πρωτ. 17861/21-03-2024) δεν γίνεται επίκληση της νομοθεσίας που ορίζει τον τρόπο σύστασης επιτροπής (δηλαδή ποιοι μπορούν να είναι μέλη της επιτροπής), γίνεται απλή μνεία του άρθρου 30 του νόμου περί αναμόρφωσης του συστήματος διακυβέρνησης ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού. Για το τυπικό, και όσους θελήσουν να αναζητήσουν το παραπάνω στην νομοθεσία είναι o N.5056/2023, και όχι ο N.5026/2023, που αναφέρει η εισήγηση (προφανώς τυπογραφικό λάθος).

γ) Τέλος, ρωτήσαμε για την επιλογή του κ. Χρήστου Διαμαντόπουλου, με ποια κριτήρια έγινε και η απάντηση που πήραμε ήταν για λόγους εξωστρέφειας.

Οφείλουμε να πούμε ότι για το συγκεκριμένο θέμα η επιχειρηματολογία “δεν βρήκαμε τίποτα από τους προηγούμενους και γι’ αυτό κάνουμε αυτό το βήμα” παρουσιάζεται μη ικανοποιητική.

Όντως, δεν υπήρξε μέριμνα από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Κρίθηκε αυτό στις εκλογές. Πάμε στο τώρα. Πιστεύουμε ότι η σύνταξη προπαρασκευαστικού φακέλου θα έπρεπε ήδη να έχει ανατεθεί σε άτομο ή άτομα από την 1η Ιανουαρίου 2024, χωρίς τυμπανισμούς. Το γεγονός ότι έρχεται ο Δήμαρχος να ζητήσει από το δημοτικό συμβούλιο την έγκριση μιας επιτροπής χωρίς να τηρείται το τυπικό για την σύνθεση της, μας κάνει εντύπωση, αφού στην ουσία μας ζητά έγκριση για μια επιλογή συμβούλων του. Βεβαίως, ανάλογη έγκριση δεν μας ζήτησε για τους ειδικούς συνεργάτες του (δεν χρειάζεται να ζητηθεί, για αυτό μας κάνει εντύπωση).

Ταυτόχρονα μας δείχνει πόσο πίσω στην ατζέντα είναι το συγκεκριμένο θέμα (φτάσαμε κοντά Απρίλιο).

Οι επιτροπές των δημοτικών συμβουλίων και γενικά οι επιτροπές στους δήμους ορίζονται από συγκεκριμένη νομοθεσία και οι επιλογές των προσώπων που μπαίνουν στις επιτροπές κρίνονται διότι αποτελούν πολιτική επιλογή.

Επίσης σε επιτροπές μπαίνουν άτομα που θα δώσουν χρόνο από την ζωή τους και γνώση (χωρίς μισθό).

Θεωρούμε μη δόκιμο να ξεκινά μια επιτροπή λέγοντας ότι πρόκειται για “επιτροπή αγγαρείας”. Ένα τόσο σημαντικό για το Δήμο μας θέμα, θα θέλαμε να μην είναι αγγαρεία, αλλά χαρά και δημιουργία. Άλλωστε βασική αρχή του εθελοντισμού είναι: η εθελούσια ανιδιοτελής προσφορά προς όφελος άλλων, χωρίς να περιμένει κάποιος αντάλλαγμα.

Δεν υπάρχει άραγε κανένας δημοτικός υπάλληλος που θα μπορούσε να είναι μέλος της επιτροπής; Ή ακόμα ακόμα δεν θα μπορούσε ένας ειδικός συνεργάτης, να έχει αυτό ως χαρτοφυλάκιο; Προς τι οι αλαλαγμοί;

Εκ του συνδυασμού

Ισχυρός Δήμος, Δυνατές Κοινότητες, Ευημερία Πολιτών

επικεφαλής συνδυασμού Όλγα Δασκαλή



googlenews

Ακολουθήστε το Agrinio2Day  στο Google News


zenith