Σε φάση ανάκαμψης ο κλάδος της κρουαζιέρας στην Ελλάδα
Με αρκετά γρήγορους ρυθμούς δείχνει να ανακάμπτει η κρουαζιέρα στην Ελλάδα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι το 2023 θα είναι η χρονιά όπου ο κλάδος δεν αποκλείεται να ξεπεράσει ακόμη και τις επιδόσεις του 2019.
Αλλά και η φετινή χρονιά έχει ξεκινήσει με ιδιαίτερα θετικούς οιωνούς με το ποσοστό της πληρότητας στα κρουαζιερόπλοια που πραγματοποιούν κρουαζιέρες στη χώρα μας να παρουσιάζει διαρκή άνοδο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως αναφέρει στο CNN Greece, η Μαρία Δεληγιάννη, γενική διευθύντρια για την ανατολική Μεσόγειο της CLIA (Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας), o αριθμός των αφίξεων κρουαζιεροπλοίων στη χώρα μας αναμένεται το 2022 να είναι αυξημένος κατά 25% σε σχέση με το 2019. Σημειωτέον ότι τα κρουαζιερόπλοια των μελών της CLΙΑ αντιπροσωπεύουν περίπου το 95% της συνολικής χωρητικότητας των κρουαζεριοπλοίων.
Όσον αφορά στην πληρότητα, αυτή τη στιγμή κινείται σε επίπεδα της τάξεως του 60% καθώς η σεζόν ξεκίνησε με ανησυχία λόγω του πολέμου στην Ουκρανία αλλά της μετάλλαξης Όμικρον της COVID-19. Όμως, τα ποσοστά παρουσιάζουν διαρκή άνοδο και η υπάρχουσα εκτίμηση είναι πως θα κλείσουν σε πολύ υψηλότερα ποσοστά, ενώ το 2023 αναμένεται να υπάρχει πλήρη ανάκαμψη του κλάδου της κρουαζιέρας. Σημειωτέον ότι το 2019 ο αριθμός των τουριστών που πραγματοποίησαν κρουαζιέρα στην Ελλάδα είχε κινηθεί μεταξύ 5 – 5,5 εκατ., επίδοση που εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεραστεί την επόμενη χρονιά.
Σύμφωνα με την κα Δεληγιάννη, τη φετινή σεζόν 87 κρουαζιερόπλοια των μελών της CLIA πρόκειται να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα στην Ελλάδα όταν το αντίστοιχο νούμερο του 2019 ήταν στα 97. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πάντως η ανοδική τάση που παρατηρείται στο θέμα του home porting, δηλαδή η χρήση ελληνικών λιμανιών για ολική ή μερική επιβίβαση επιβατών. Το 2022, ο αριθμός των home ports θα φθάσει στα 47 με την τάση να είναι αυξητική. Στην ανοδική τάση έχει συνεισφέρει και η αύξηση των απευθείας αεροπορικών πτήσεων προς Ελλάδα από τις Ηνωμένες Πολιτείες με δεδομένο ότι η κρουαζιέρα είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των Αμερικανών. Επιπλέον, το γεγονός ότι το καλοκαίρι του 2020 η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που άνοιξε την κρουαζιέρα συν ότι προχώρησε πολύ γρήγορα στον καθορισμό πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση της πανδημίας βοήθησε σημαντικά ώστε η χώρα μας να ενισχύσει την παρουσία της όσον αφορά στο home porting.
Τα πιο δημοφιλή ελληνικά λιμάνια, όσον αφορά στην κρουαζιέρα, είναι ο Πειραιάς, η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Κέρκυρα, η Ρόδος και το Ηράκλειο, όμως, όπως επισημαίνει το στέλεχος της CLIA η Ελλάδα έχει μία μοναδική ευκαιρία καθώς συνολικά 40 λιμάνια της χώρας έχουν δυνατότητα υποδοχής κρουαζιεροπλοίων. Το γεγονός αυτό συνδυάζεται με την ενίσχυση της προσπάθειας που γίνεται για δημιουργία νέων προορισμών με το Ηράκλειο να είναι ένα τέτοιο παράδειγμα αλλά και τη Θεσσαλονίκη να έχει αρχίσει να «ανεβαίνει». Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης θεωρείται από τις πλέον ενδιαφέρουσες δεδομένου ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προσέλκυση τουριστών που θέλουν να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρες από τις γειτονικές χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Προ πανδημίας, η κρουαζιέρα είχε ξεκινήσει να ενισχύει την δημοτικότητα της. Η τάση αυτή δείχνει να επανέρχεται καθώς, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της CLIA σε παγκόσμιο επίπεδο, το 63% των επιβατών ή των πιθανών επιβατών δηλώνουν ότι είναι «πολύ πιθανό» ή «πιθανό» να κάνουν κρουαζιέρα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Επίσης, το 69% των ερωτηθέντων που δεν έχουν κάνει ποτέ κρουαζιέρα δήλωσαν ότι είναι ανοιχτοί σε αυτό το είδος ταξιδιού, ποσοστό που υπερβαίνει τα προ πανδημίας επίπεδα.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο από την ίδια έρευνα είναι ότι η κρουαζιέρα δεν είναι πλέον δημοφιλής μόνο στις μεγαλύτερες ηλικίας. Η έρευνα έδειξε ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας της ηλικιακής κατηγορίας των millennials είναι το πιο ενθουσιώδες κοινό σε ό,τι αφορά την πρόθεση να επαναλάβουν ένα ταξίδι κρουαζιέρας, με το 87% να δηλώνει ότι θα ξανακάνει κρουαζιέρα τα επόμενα χρόνια, ακολουθούμενοι από τη γενιά των Gen X, με 85%.
cnn.gr