Νέα κίνητρα και κονδύλια για την ηλεκτροκίνηση
Επεκτείνονται και το 2024 οι επιδοτήσεις για πράσινα Ι.Χ. και ταξί.
Του ΠΑΝΑΓΗ ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΥ – ΠΗΓΗ: Realnews
Την επέκταση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» και για τη νέα χρονιά αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η απόφαση αυτή επιβεβαιώνει ότι η επέκταση της ηλεκτροκίνησης ανήκει στις κορυφαίες κυβερνητικές προτεραιότητες της τρέχουσας τετραετίας. Eτσι, παρότι το προηγούμενο διάστημα οι αιτήσεις για την ηλεκτροκίνηση είχαν «φρακάρει», επειδή είχαν δεσμευτεί όλα τα διαθέσιμα κεφάλαια, τώρα εκταμιεύονται εκ νέου οι επιδοτήσεις και ανοίγει ο δρόμος για τους πολίτες που υπολογίζουν και στην επιδότηση για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στην πράσινη μετάβαση, έχει αναθέσει το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο της ηλεκτροκίνησης στην υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου. Η αρμόδια υφυπουργός, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, σχεδιάζει την τρίτη και πιο σημαντική φάση του προγράμματος επιδότησης της ηλεκτροκίνησης, που θα διαδεχθεί χωρίς κενό τη δεύτερη φάση και θα ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024. Είναι αναμφίβολα η μεγαλύτερη και πιο σημαντική φάση του προγράμματος, καθώς αναμένονται εισαγωγές τουλάχιστον 10.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2024 και 20.000 το 2025. Στόχος του υπουργείου είναι η τρίτη φάση του προγράμματος επιδότησης να είναι μια διαδικασία πολύ πιο απλή, άμεση και θελκτική για τους υποψήφιους αγοραστές. Η ονομασία της νέας αυτής φάσης ακόμα βρίσκεται υπό συζήτηση, καθώς φαίνεται ότι δεν θα αποτελεί συνέχεια του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», αλλά υπάρχουν σκέψεις για ένα νέο πρόγραμμα με τον τίτλο «Επαναφορτιζόμενα Οχήματα».
Αιτήσεις
Τις τελευταίες ημέρες γίνονται πάλι δεκτές αιτήσεις για την επιδότηση αγοράς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, καθώς, με στοχευμένες ενέργειες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, απελευθερώθηκαν τα αναγκαία κονδύλια. Γίνεται προσπάθεια να αξιοποιηθούν με τον βέλτιστο τρόπο τα 65 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη δεσμευτεί στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Αυτό θα επιτευχθεί με μεταφορά κεφαλαίων αλλά και με επαναδιάθεσή τους, καθώς υπάρχουν πολίτες που κατέθεσαν τα χαρτιά τους, άλλαξαν όμως σχέδια, και άλλοι που έχουν αγοράσει ηλεκτρικό όχημα και δικαιούνται επιδότηση. Η πλατφόρμα, πάντως, δέχεται αιτήσεις, καθώς αποδεσμεύτηκαν τις προηγούμενες ημέρες κεφάλαια ύψους 550.000 ευρώ από ανενεργές αιτήσεις. Παράλληλα, εξετάζεται, ανάλογα με τη δυναμική του προγράμματος, να δοθεί παράταση λίγων μηνών, ώστε να απορροφηθούν εκ νέου όλα τα κεφάλαια που θα αποδεσμευτούν. Για να είναι αποδοτικότερη η αποδέσμευση κεφαλαίων και δεδομένου ότι πλέον οι παραδόσεις νέων μοντέλων δεν παρουσιάζουν σημαντική καθυστέρηση, είναι πιθανό να μειωθεί το διάστημα που έχει στη διάθεσή του ο δικαιούχος επιδότησης για να ολοκληρώσει την αγορά.
Σήμερα, κατά μέσο όρο, οι παραδόσεις των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθυστερούν από τέσσερις έως έξι μήνες. Αυτή τη στιγμή, ένα στα 10 καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομούνται στη χώρα μας είναι επαναφορτιζόμενο, όμως ο μέσος όρος της Ε.Ε. βρίσκεται στο δύο στα 10. Πολύ σημαντικός πυλώνας, αλλά και στοίχημα για το υπουργείο, είναι τα ηλεκτρικά ταξί, που αργά αλλά σταδιακά κάνουν την εμφάνισή τους. Τα επαγγελματικά οχήματα, άλλωστε, διανύουν πολλά χιλιόμετρα στα αστικά κέντρα και έχουν σοβαρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ετσι, για σύντομο χρονικό διάστημα ακόμη, με στόχο να δοθούν όσο το δυνατόν πιο ελκυστικά κίνητρα στους επαγγελματίες οδηγούς, παρέχεται η ευκαιρία να αποκτήσουν ένα νέο ηλεκτρικό όχημα, με το κράτος να επιδοτεί έως και τη μισή αγορά αυτοκινήτου με το ποσό των 22.500 ευρώ. Τόσο ο ΣΑΤΑ όσο και η ΠΟΕΙΑΤΑ βρίσκονται σε διαρκή επαφή με την υφυπουργό Μεταφορών για να διευκολυνθούν οι επαγγελματίες του κλάδου.
Το επόμενο διάστημα θα υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία για να βελτιωθεί η αποδοτικότητα για όλους όσοι επιλέξουν να αγοράσουν ηλεκτρικό ταξί. Μεταξύ άλλων, είναι πιθανό να δοθεί και μια μικρή παράταση στην απαγόρευση ταξινόμησης νέων οχημάτων με θερμικό κινητήρα πέραν του 2026. Παράλληλα, άμεση σχέση με την ηλεκτροκίνηση έχει και η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, με την προμήθεια 1.300 νέων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έως το τέλος της τετραετίας. Εχει υπογραφεί η σύμβαση για τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία θα αρχίσουν να κυκλοφορούν τους πρώτους μήνες της ερχόμενης χρονιάς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Υπάρχει προγραμματισμός και για επιπλέον 400 νέα λεωφορεία, ηλεκτρικά και φυσικού αερίου, που θα κυκλοφορήσουν έως το 2025.