Η Έρρικα Πρεζεράκου κατηγορεί τον χειριστή του σκάφους για τον ακρωτηριασμό που υπέστη στην Κύθνο
Τη Δευτέρα και ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Σύρου αναμένεται να ξεκινήσει η δίκη για τον τραυματισμό της Ερρικας Πρεζεράκου. Η πρώην πρωταθλήτρια στο άλμα επί κοντώ και νυν αντιπεριφερειάρχης Παιδείας στην Περιφέρεια Αττικής, τον Αύγουστο του 2020, ως θύμα θαλάσσιου ατυχήματος, υπέστη ακρωτηριασμό του μικρού δαχτύλου του δεξιού χεριού της, καθώς και άλλες μόνιμες βλάβες.
Στο εδώλιο του κατηγορουμένου πρόκειται να καθίσει ο χειριστής του μοιραίου σκάφους, έμπορος σκαφών αναψυχής Χάρης Τσόχας. Κατηγορείται για «σωματική βλάβη από αμέλεια», ως υπαίτιος του ατυχήματος που ο ίδιος προξένησε στις 7/8/2020, σε θαλάσσια περιοχή βορειοανατολικά της Κύθνου.
Η Ερρικα Πρεζεράκου κινήθηκε νομικά κατά του κ. Τσόχα, τον οποίο θεωρεί αποκλειστικά υπεύθυνο για τον σοβαρό τραυματισμό και τη μόνιμη αναπηρία της. Οπως ισχυρίζεται -όπως και οι δύο άλλοι επιβαίνοντες στο σκάφος και αυτόπτες μάρτυρες- η ίδια υπήρξε το θύμα ενός αναίτιου και επικίνδυνου ελιγμού, τον οποίον ο κ. Τσόχας επιχείρησε ενώ το σκάφος είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα. Η απότομη μετατόπιση του σκάφους οδήγησε στην πτώση της κυρίας Πρεζεράκου στη θάλασσα, με αποτέλεσμα να βρεθεί κάτω από τις προπέλες του σκάφους με τις δύο ισχυρές, 300 ίππων έκαστη, εξωλέμβιες μηχανές.
Θύμα της φιγούρας
Το περιστατικό συνέβη το μεσημέρι της 7ης Αυγούστου του 2020, όταν ο Χάρης Τσόχας ως χειριστής του ταχύπλοου σκάφους «Τζοπ», στο οποίο εκτός από τον ίδιο επέβαιναν η Ερρικα Πρεζεράκου κι ένα φιλικό του ζευγάρι κατευθύνθηκαν προς την παραλία της Απόκρουσης της Κύθνου, έχοντας αποπλεύσει από το τουριστικό αγκυροβόλιο της Αγίας Ειρήνης. Η συντροφιά είχε προγραμματίσει επίσκεψη σε κοντινή παραλία, γεύμα σε παραθαλάσσια ταβέρνα κ.λπ.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ο κ. Τσόχας, κατά τη διάρκεια της σύντομης διαδρομής, δεν χειριζόταν το σκάφος με την απαιτούμενη προσοχή και, προκειμένου να επιδείξει στους επιβαίνοντες τις δυνατότητες του ταχύπλοου, προέβη σε έναν αρκετά επικίνδυνο ελιγμό, τη στιγμή που είχε αναπτύξει ήδη μεγάλη ταχύτητα. Πραγματοποίησε μια αιφνίδια και απροειδοποίητη στροφή προς τα αριστερά εκτελώντας συνεχή κυκλική κίνηση, με αποτέλεσμα η Ερρικα Πρεζεράκου να εκσφενδονιστεί από τη θέση της (καθόταν δίπλα στον χειριστή) και να πέσει στη θάλασσα.
Ο εφιάλτης της είχε μόλις ξεκινήσει: Ενώ εκείνη προσπαθούσε να αναδυθεί στην επιφάνεια, ξαφνικά βρέθηκε κάτω από τις προπέλες του ταχύπλοου, το οποίο συνέχιζε ακάθεκτο την κυκλική του πορεία. Ως αποτέλεσμα ήταν να τραυματιστεί σοβαρά στο δεξί άνω άκρο της και ειδικότερα στον αντίχειρά της. Η δεξιά της παλάμη έγινε κομμάτια, όλα είχαν γίνει μια ματωμένη μάζα με το μικρό της δάχτυλο να κρέμεται. Η τύχη της ίδιας της ζωής της κρίθηκε μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, καθώς εύκολα θα μπορούσε να είχε βρεθεί με το κεφάλι κάτω από τις προπέλες.
Ο χειριστής έκοψε ταχύτητα και η Ερρικα Πρεζεράκου, με τη βοήθεια των δύο άλλων επιβαινόντων, ανέβηκε στο σκάφος. Ειδοποιήθηκε το ΕΚΑΒ και λίγη ώρα μετά η τραυματίας μεταφέρθηκε με ελικόπτερο στην Αθήνα και στο ΚΑΤ όπου χειρουργήθηκε. Εκεί, οι γιατροί ήρθαν αντιμέτωποι με συντριπτικά κατάγματα. Εκαναν όμως ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν για να τα αντιμετωπίσουν. Δεν κατάφεραν να σώσουν το μικρό της δάχτυλο, το οποίο είχε καταστραφεί ολοκληρωτικά από τα χτυπήματα των ελίκων.
Για την Ερρικα Πρεζεράκου άρχισε τότε ένας ατελείωτος γολγοθάς, με αλλεπάλληλα χειρουργεία, ενώ ιδιαίτερα δύσκολη ήταν η αποκατάστασή της, με πολύωρες και επώδυνες φυσικοθεραπείες, ασκήσεις σε ειδικά μηχανήματα κ.λπ. Σε κάποια δάχτυλα είχε αίσθηση αφής, σε άλλα όχι, ο αντίχειράς της και ο δείκτης της έκλειναν και εξακολουθούν να κλείνουν δύσκολα, με αποτέλεσμα να μην είναι λειτουργική στην καθημερινότητά της. Σε όλα αυτά, βεβαίως, θα πρέπει να προστεθεί η τεράστια ψυχολογική επιβάρυνση από το σοκ που υπέστη.
Στην κατάθεσή της, η Ερρικα Πρεζεράκου αναφέρει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι τη στιγμή που ο χειριστής του σκάφους πραγματοποίησε τον επικίνδυνο ελιγμό, εκείνη βρισκόταν στη θέση του συνοδηγού και κρατιόταν από τη λαβή. Ομως, βρέθηκε στο νερό εξαιτίας της ταχύτητας που είχε αναπτύξει το σκάφος. «Το σκάφος συνέχισε να έχει αυτή την κυκλική κίνηση, με αποτέλεσμα, την ώρα που έβγαινα στην επιφάνεια της θάλασσας βρέθηκα κάτω από τις προπέλες, οι οποίες με τραυμάτισαν βαριά στο δεξί μου χέρι», φέρεται να αναφέρει στην κατάθεσή της. Και φέρεται να προσθέτει ότι «στη συνέχεια με βοήθησαν οι υπόλοιποι επιβαίνοντες να ανέβω στο σκάφος, με μετέφεραν στο Κέντρο Υγείας της Κύθνου, από εκεί με ελικόπτερο στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας και τέλος στο ΚΑΤ, όπου υποβλήθηκα σε πεντάωρη χειρουργική επέμβαση, έχοντας χάσει πολύ αίμα».
Κατηγορίες και δικαιολογίες
Οταν στελέχη του Λιμενικού Σώματος ρώτησαν την κυρία Πρεζεράκου, στο πλαίσιο της προανάκρισης, για το πού οφείλεται κατά τη γνώμη της το συμβάν, κι αν θεωρεί κάποιον υπεύθυνο για τον τραυματισμό της, εκείνη υπέδειξε τον χειριστή του σκάφους.
Τους ισχυρισμούς του θύματος επιβεβαιώνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, στις καταθέσεις τους και οι δύο άλλοι επιβαίνοντες στο ταχύπλοο σκάφος, ένας ιδιοκτήτης εστιατορίου και η σύζυγός του. Ο πρώτος, ο οποίος τυγχάνει επιπλέον προσωπικός φίλος του χειριστή, φέρεται να δηλώνει στην κατάθεσή του ότι «όσο πλέαμε και ενώ ο οδηγός Χάρης Τσόχας είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα, αυτός προέβη σε απότομο ελιγμό, προκειμένου να μας δείξει τι ωραία που είναι τα πλευστικά του σκάφους και πόσες δυνατότητες έχει, κόβοντας το τιμόνι προς τα αριστερά. Τότε ο χειριστής έστριψε το κεφάλι του προς το πλάι και μας φώναξε ‘’κρατηθείτε’’ και αμέσως έκοψε το τιμόνι προς τα αριστερά. Το μόνο που πρόλαβα δηλαδή να ακούσω από αυτόν ήταν η λέξη ‘’κρατηθείτε’’. Εγώ και η σύζυγός μου προλάβαμε και κρατηθήκαμε. Είδα όμως την κυρία Πρεζεράκου να εκσφενδονίζεται στη θάλασσα. Αμέσως ο χειριστής έκοψε ταχύτητα και γύρισε πίσω για να την πάρουμε. Είδα την κυρία Πρεζεράκου μέσα στα αίματα και τη βοήθησα να ανέβει στο σκάφος. Τότε αντιλήφθηκα ότι έλειπε το μικρό δάχτυλο του δεξιού της χεριού, το οποίο προφανώς θα είχε πιαστεί στην προπέλα και θα κόπηκε κατά την πτώση της στη θάλασσα».
Οσα αναφέρει, σύμφωνα με πληροφορίες, στην κατάθεσή του ο εστιάτορας και επιβαίνων στο ταχύπλοο σκάφος επιβεβαιώνει και η σύζυγός του: «Ο σύζυγός μου ήταν αυτός που ανέβασε την Ερρικα Πρεζεράκου στο σκάφος. Ηταν μέσα στα αίματα και τραυματισμένη στο δεξί της χέρι» αναφέρει, επισημαίνοντας ότι ο χειριστής του ταχύπλοου είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα πριν κάνει τον επικίνδυνο και αιφνίδιο ελιγμό προς τα αριστερά.
Στο απολογητικό του υπόμνημα ενώπιον του λιμενάρχη Κύθνου, ο ιδιοκτήτης και χειριστής του μοιραίου ταχύπλοου, Χάρης Τσόχας, φέρεται να αναφέρει ότι είναι κάτοχος άδειας διακυβέρνησης ταχύπλοου σκάφους αναψυχής περισσότερα από 35 χρόνια, χωρίς να έχει εμπλακεί στο παραμικρό ατύχημα.
Για τις συνθήκες του ατυχήματος λέει ότι λίγο έξω από τη θαλάσσια περιοχή Αγίου Σώστη Κύθνου, και ενώ ταξίδευαν με μέση ταχύτητα και εντός των δυνατοτήτων πλεύσης του σκάφους, παρατήρησε μεγάλα κύματα προερχόμενα από απόνερα μεγάλου πλοίου:
Αμέσως έκανα ελιγμό αποφυγής των κυμάτων στρίβοντας προς τα αριστερά, έτσι ώστε να αποφύγω τη βίαιη πρόσκρουση του σκάφους στα απόνερα και τον τραυματισμό των επιβαινόντων, μειώνοντας επίσης την ταχύτητα προοδευτικά. Ατυχέστατα, την ίδια στιγμή, η κυρία Πρεζεράκου μάλλον προσπάθησε να πιάσει κάποιο αντικείμενο κάνοντας μια κίνηση, με αποτέλεσμα να χάσει την ισορροπία της και να πέσει στη θάλασσα από τη δεξιά και πίσω πλευρά του σκάφους. Προφανώς τότε ήρθε σε επαφή με τμήμα της εξωλέμβιας μηχανής που ευρίσκεται κάτω από την επιφάνεια του νερού. Αμέσως μόλις αντιλήφθηκα την πτώση της στη θάλασσα προέβην στον προβλεπόμενο ελιγμό και την περισυνέλεξα από το πλάι του σκάφους.
Επιπλέον, ο κ. Τσόχας επισημαίνει ότι ο ίδιος ενημέρωσε αμέσως τις αρμόδιες Αρχές για το συμβάν, πως το σκάφος του ήταν σε άριστη κατάσταση και έφερε όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ασφάλειας και διάσωσης. Διαψεύδει δε «εμφατικά», όσα τερατώδη και ανακριβή αναφέρθηκαν σε μέσα ενημέρωσης σχετικά με τις συνθήκες του ατυχήματος, ενώ δηλώνει τη συντριβή του, την ειλικρινή και απέραντη θλίψη του για τον εξελθόντα τραυματισμό της Ερρικας Πρεζεράκου.
protothema.gr