«Ανυπότακτο Αγρίνιο»: Πρόταση επανέκθεσης των γλυπτών της συλλογής Καπράλου
Προς τον Πρόεδρο
του Δημοτικού Συμβουλίου Αγρινίου
κ. Νίκο Καζαντζή
Κοιν.: Δήμαρχο Αγρινίου
Επικεφαλής Δημοτικών Παρατάξεων
κ. Πρόεδρε,
τα μουσεία, οι πινακοθήκες, οι γλυπτοθήκες μιας πόλης, όταν δεν είναι «ζωντανοί» οργανισμοί, όταν δεν «πλημμυρίζουν» από ανθρώπους, παύουν να είναι χώροι τέχνης και πολιτισμού μετατρέπονται σε σκονισμένες αποθήκες πολύ σημαντικών, σημαντικών ή λιγότερο σημαντικών ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ, τα οποία, αν και υπαρκτά, παραμένουν ανύπαρκτα».
Με αυτή την παραδοχή ως αρχή καταθέτουμε σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο μια πρόταση της Dr. ιστορικού τέχνης, Μίρκας Παλιούρα και της Dr. μουσειολόγου Σπυριδούλας Πιρπίλη, που υποβλήθηκε στην Δημοτική Αρχή σε προηγούμενο χρόνο, αλλά εξ όσων γνωρίζουμε, καμιά ενέργεια δεν έγινε από την μεριά της για την αξιολόγηση ή την υλοποίησή της.
Επισημαίνουμε ότι:
1. Προτάσεις επιστημόνων και μελών της τοπικής κοινωνίας που φτάνουν στο γραφείο του Δημάρχου θα πρέπει να κοινοποιούνται ταυτόχρονα και στο Δημοτικό Συμβούλιο, έτσι ώστε το σώμα να γνωρίζει τις προτάσεις των συνδημοτών μας για την ουσιαστική λειτουργία της πόλης και των χώρων της.
2. Για κάθε παρόμοια πρόταση η Δημοτική Αρχή οφείλει να καταθέτει εγγράφως την αξιολόγησή της στους συνδημότες που την έχουν εκπονήσει και στο Δημοτικό συμβούλιο• να ορίζει το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησή της ή να τεκμηριώνει τους λόγους της απόρριψης της.
Και ρωτάμε:
1. Πώς αξιολογεί η Δημοτική Αρχή του Αγρινίου την συγκεκριμένη πρόταση;
2. Ποια η απόφαση της για την υλοποίησή της ή μη;
3. Ποια η απάντησή της στα ερωτήματα των επιστημόνων που συνέταξαν την μελέτη:
a. Θα πρέπει να αντιμετωπιστούν όλοι οι χώροι των κτιριακών εγκαταστάσεων του Πάρκου ως ενιαίο σύνολο ή όχι;
b. Θα υποβαθμιστεί η όποια προσπάθεια για την αποκατάσταση του Πάρκου, αν τα κτίρια του συγκροτήματος Παπαστράτου παραμείνουν εγκαταλελειμμένα;
c. Είναι εικόνα σύγχρονου εκθεσιακού χώρου η εικόνα που παρουσιάζει η Γλυπτοθήκη Καπράλου, με φθορές, χωρίς υποτυπώδη – έστω – υπομνηματισμό των εκθεμάτων, με έργα ατάκτως παρουσιαζόμενα στον χώρο της Γλυπτοθήκης;
d. Το Αγρίνιο χαρακτηρίζεται από τόσο μεγάλο μουσειακό δυναμικό ώστε να έχει την πολυτέλεια να αφήνει εγκαταλελειμμένη τη μόνη Γλυπτοθήκη που διαθέτει;
4. Υπάρχει αντιπρόταση από τη Δημοτική Αρχή για την επίλυση των ζητημάτων που θέτει η παρούσα πρόταση κι αν ναι, ποια είναι αυτή;
Δημοτική Παράταξη
Ανυπότακτο Αγρίνιο
ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΠΑΝΕΚΘΕΣΗΣ
ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΠΡΑΛΟΥ
ΠΟΥ ΣΤΕΓΑΖΟΝΤΑΙ
ΣΤΗΝ ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΕΙΟ ΓΛΥΠΤΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ
Το πολιτιστικό κεφάλαιο της Γλυπτοθήκης Καπράλου για το Αγρίνιο
Η Γλυπτοθήκη Καπράλου του Δήμου Αγρινίου φιλοξενεί τη σημαντικότερη συλλογή
σύγχρονης γλυπτικής του Νομού Αιτωλοακαρνανίας. Συνδέεται θεματικά με το Ίδρυμα
Χρήστου και Σούλης Καπράλου στην Αίγινα (που είναι παράρτημα της Εθνικής
Πινακοθήκης): στο Ίδρυμα Καπράλου της Αίγινας εκτίθεται δουλειά του γλύπτη κυρίως από
τις τελευταίες περιόδους της καλλιτεχνικής παραγωγής του, ενώ στο Αγρίνιο τα έργα της
Γλυπτοθήκης προέρχονται από την αρχή της καλλιτεχνικής πορείας του Καπράλου μέχρι το
1956, δηλαδή κυρίως από την εποχή που ο ίδιος ζούσε και δραστηριοποιούνταν στην
περιοχή του Αγρινίου.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η επίσκεψη στη Γλυπτοθήκη του Αγρινίου αποτελεί
προϋπόθεση για την κατανόηση των απαρχών του έργου του Καπράλου και συμπληρώνει
την επίσκεψη στο Ίδρυμα της Αίγινας, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε
συνεργασίες με την Εθνική Πινακοθήκη και το Ίδρυμα Καπράλου της Αίγινας (πχ.
δημιουργία τουριστικού δικτύου μουσείων, υλοποίηση προγράμματος πολιτιστικών
ανταλλαγών, αδελφοποίηση δήμων κ.λπ.)
Ας μην ξεχνάμε ότι το ενδιαφέρον για τον Χρήστο Καπράλο παραμένει αμείωτο μέχρι
σήμερα και ότι ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας, το Κέντρο
Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, εγκαινίασε το εκθεσιακό του πρόγραμμα με πρώτη
έκθεση την έκθεση «Γιάννης Μόραλης – Χρήστος Καπράλος. Μια φιλία ζωής και τέχνης» το
2016.
Σκεπτικό επανέκθεσης της συλλογής Καπράλου
Η πρόταση επανέκθεσης της συλλογής Καπράλου έρχεται να συνδυαστεί με την
ολοκλήρωση του έργου του πάρκου του Αγρινίου: η αστική αναζωογόνηση από το
επανασχεδιασμένο και ανανεωμένο πάρκο θα ενισχύεται από μια σύγχρονη γλυπτοθήκη,
με έργα του πιο καταξιωμένου καλλιτέχνη του τόπου, του γλύπτη Χρήστου Καπράλου, που
αντιπροσωπεύουν τις καλύτερες στιγμές της καλλιτεχνικής παραγωγής της περιοχής μας.
Αναμενόμενα αποτελέσματα
Η Γλυπτοθήκη Καπράλου εντάσσεται οργανικά στην πολεοδομική και αρχιτεκτονική
ενότητα ‘Παπαστράτειο Πάρκο-Παπαστράτειο Αρχαιολογικό Μουσείο-Παπαστράτειος
Δημοτική Βιβλιοθήκη-Γλυπτοθήκη Καπράλου’. Η ενότητα αυτή αποτελεί το πιο ενδιαφέρον
σημείο της νεότερης αρχιτεκτονικής προσωπικότητας της πόλης και φέρει τη μνήμη των
μεγάλων ευεργετών της πόλης, των Αδελφών Παπαστράτου. Με την προτεινόμενη
επανέκθεση θα προκύψει αναβάθμιση του συνόλου αυτής της πολεοδομικής και
αρχιτεκτονικής ενότητας και θα αυξηθεί η επισκεψιμότητά της.
Μια ελκυστική έκθεση των γλυπτών του Χρήστου Καπράλου στη Δημοτική Γλυπτοθήκη
Αγρινίου θα ενισχύσει το πολιτιστικό προφίλ της πόλης μέσα από την προβολή της
πολιτιστικής της ταυτότητας, κάτι που δίνει ελπίδες για ένα σταδιακό ‘χτίσιμο’ «branding
του τόπου».
Η ανανεωμένη Γλυπτοθήκη μπορεί να αποτελέσει ένα βασικό κίνητρο επίσκεψης του
Αγρινίου (όπως συμβαίνει ήδη στο Θέρμο, με μεγάλη προσέλευση σχολείων, χάρη στο νέο
αρχαιολογικό του μουσείο). Με την κατάλληλη επικοινωνιακή προώθηση, μπορούν να
προσελκυσθούν ενδιαφερόμενοι από όλο τον νομό και όχι μόνο (πχ. οργανωμένες
επισκέψεις σχολείων, συλλόγων κ.λπ.) και γενικότερα να κινηθεί το ενδιαφέρον
τουριστικών πρακτόρων ώστε να ενταχθεί η επίσκεψη στη Γλυπτοθήκη Αγρινίου σε
ευρύτερα τουριστικά προγράμματα, αφού η ανανεωμένη Γλυπτοθήκη θα μπορεί να
ικανοποιεί απαιτητικό κοινό (η ύπαρξη αξιόλογων ξενοδοχειακών μονάδων κοντά στη
Γλυπτοθήκη μπορεί να λειτουργήσει θετικά ως προς την επισκεψιμότητά της).
Συνοπτική πρόταση επανέκθεσης
Εργασίες στη γλυπτοθήκη,
πριν την επανέκθεση:
Α. Στεγανοποίηση οροφής. Β. Απομάκρυνση υγρασιών από
σημεία των τοίχων. Γ. Αντικατάσταση φθαρμένων τζαμιών
(όχι βάψιμο τοίχων, το βάψιμο θα γίνει στο τελικό στάδιο).
Εργασίες στη γλυπτοθήκη,
πριν την επανέκθεση:
Συντήρηση γλυπτών της συλλογής από συντηρητές της
Εθνικής Πινακοθήκης, με αίτημα του Δήμου Αγρινίου
Εκθεσιακό ερώτημα: Στόχος της ανανεωμένης έκθεσης πρέπει να είναι η
απάντηση στο ερώτημα: δημιουργούμε μια γλυπτοθήκη
για τον Καπράλο στο Αγρίνιο μόνο και μόνο γιατί ο γλύπτης
κατάγεται από εδώ ή γιατί το έργο του είναι
σημαντικότατο και έχει διεθνή ακτινοβολία;
Κύριο εκθεσιακό υλικό: Γλυπτά του Χρήστου Καπράλου περιόδου 1930-1956, ήδη
εκτιθέμενα στη γλυπτοθήκη
Γλώσσα κειμένων
επανέκθεσης:
ελληνικά-αγγλικά