Ε.Λ.Φ.Ε. ΑΙΤΩΛ-ΝΙΑΣ: Κυνήγι της φοροδιαφυγής ή κυνήγι μαγισσών;
Για να τελειώνουμε επιτέλους με το θέμα του νέου φορολογικού και ειδικά με τον τεκμαρτότρόπο υπολογισμού του φορολογητέου εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών, το οποίο έχει κουράσει αρκετά.
Κύριοι του Υπουργείου Οικονομικών και της Κυβέρνησης έχουμε τα εξής δεδομένα:
– Υπαρκτή φοροδιαφυγή.
– Επιχειρήσεις – κυρίως πολύ μικρές – με τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας και επιβίωσης.
– Το Νόμο 4622/2019 και ειδικά το κεφάλαιο Γ΄«νομοπαρασκευαστική διαδικασία και καλή νομοθέτηση», που εσείς ως κυβέρνηση ψηφίσατε.
– Την απόφαση του ΣτΕ 1880/2019 περί μη ταύτισης του μη μισθωτού με τον μισθωτό.
– Την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
– Τις δηλώσεις του διοικητή της ΑΑΔΕ στις 15 Ιουλίου 2023: «Στον έλεγχο live, ο ελεγκτής θα μπορεί να βλέπει την εικόνα της επιχείρησης, να καταγράφει τις παραβάσεις και να παίρνει το σημείωμα διαπιστώσεων εκείνη τη στιγμή, ψηφιακά».
– Τις προτάσεις για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας κου Στουρνάρα στο 19ο TaxForum με θέμα: «Δημοσιονομικές εξελίξεις – Καταπολέμηση Φοροδιαφυγής» στις 31 Οκτωβρίου.
– Το ισχύον καθεστώς τεκμαρτού προσδιορισμού εισοδήματος σε ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία και Ιταλία).
Όλα τα ανωτέρω αν τα είχατε μελετήσει και λάβει – πράγματι -υπόψη σας δεν θα επιμένατε σε αυτό το φορολογικό τερατούργημα που φέρνετε προς ψήφιση. Αλλά φαίνεται όμως ότι είναι χαρακτηριστικό των εκάστοτε κυβερνήσεων η αδιαλλαξία και η κώφωση.
Απαξιώνετε και προσβάλετε τους συνομιλητές σας, στέλνετε την μπάλα στην εξέδρα αλλάζοντας το θέμα της συζήτησης κατά πως σας βολεύει, όταν φυσικά συζητάτε. Θεωρείτε επίσης πως ο ψηφοφόρος έχει κοντή μνήμη – που έχει συνήθως – αλλά όταν αφορά την τσέπη του δεν έχει. Θυμηθείτε τον ΕΝΦΙΑ και το νόμο Κατρούγκαλου για να καταλάβετε τι εννοούμε.
Στο θέμα μας τώρα, κύριοι του Υπουργείου Οικονομικών φοροδιαφυγή υπάρχει και είναι μεγάλη – σε όλες τις νομικές μορφές και όχι μόνο στις ατομικές επιχειρήσεις – θέλετε να την καταπολεμήσετε και μάλιστα χωρίς κόστος; ορίστε τα εργαλεία:
– Εφαρμογή προαιρετικά του τεκμαρτού προσδιορισμού για πολύ μικρές επιχειρήσεις βάσει τζίρου, προσφέροντας ελαφρύνσεις στα διοικητικά βάρη, όπως μη εφαρμογή ΦΠΑ, μη τήρηση βιβλίων, απλοποίηση των υποχρεώσεων από τα myDATA.
– Αυστηρότερες ποινές για όσους ασκούν επάγγελμα χωρίς έναρξη στην εφορία και νομοθέτηση ισχυρότερων εργαλείων που θα μπορεί να χρησιμοποιήσει ο έλεγχος για να αποκαλύψει αυτές τις περιπτώσεις.
– Μείωση των έμμεσων φόρων, όπως του ΦΠΑ.
– Καμία φορολογική δήλωση επιχείρησης χωρίς την υπογραφή λογιστή φοροτεχνικού.
– Νομοθέτηση ισχυρών μέτρων προστασίας της αντικειμενικής κρίσης του λογιστή-φοροτεχνικού, παρέχοντας την ανεξαρτησία άσκησης του επαγγέλματός του.
– Νομοθέτηση κατώτατων τιμών για τις προσφερόμενες υπηρεσίες του λογιστή.
– Πραγματικά κίνητρα για την χρήση τραπεζικών μέσων συναλλαγών από τους φορολογούμενους.
– Απλοποίηση των φορολογικών διαδικασιών, στόχος να είναι η φορολόγηση και όχι η είσπραξη πρόστιμων.
– Ξεκάθαρος και απλός τρόπος υπολογισμού του φόρου, ώστε να γίνεται εύκολα κατανοητός από τον φορολογούμενο.
– Ένταξη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μαθήματος με σκοπό την κατανόηση του φορολογικού συστήματος και την απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
– Τα myDATA να απλοποιηθούν χωρίς να χάσουν την αποτελεσματικότητα τους, ώστε πράγματι να λειτουργήσουν με στόχο την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και όχι ως μια μηχανή παραγωγής προστίμων.
Αντί των ανωτέρω φέρνετε προς ψήφιση ένα νομοσχέδιο που:
– Δεν αναγνωρίζει στον επιχειρηματία την ζημιά, το οποίο προφανώς αντιτίθεται στην πραγματικότητα της ελληνικής επιχειρηματικότητας αν ληφθούν υπόψη και όλες οι έκτακτες συνθήκες των τελευταίων χρόνων, όπως η μεγάλη ζημία που επωμίσθηκαν οι επιχειρήσεις από την πανδημία όπου αρκετές αναγκάστηκαν να μείνουν κλειστές καθώς και τις γενικές πληθωριστικές τάσεις της αγοράς των τελευταίων ετών (ενέργεια, καύσιμα, πρώτες ύλες, ενοίκια, κλπ.). Αυτό θα οδηγήσει πολλούς επαγγελματίες σε κλείσιμο των επιχειρήσεων τους.
– Δεν λαμβάνει υπόψη τις εγγραφές των λογιστικών βιβλίων άρα δεν αναγνωρίζετετην έννοια των αποσβέσεων και τη χρήση τους ως δαπάνη στο φορολογικό αποτέλεσμα της επιχείρησης. Η απώλεια του φορολογικού οφέλους από τις επενδύσεις σε εξοπλισμό θα επιφέρει μείωση των επενδύσεων από τις μικρές επιχειρήσεις με επακόλουθο την μείωση της ανταγωνιστικότητας.
– Δεν λαμβάνει υπόψη του ότι υπάρχουν επαγγελματίες με εισοδήματα από άλλες πηγές ( ενοίκια, μερίσματα, εισόδημα συζύγου κλπ) που καλύπτουν την ανάγκη τους για πλήρη απασχόληση και οι οποίοι με την ατομική τους δραστηριότητα υποαπασχολούνται.
– Δεν προβλέπει το πόσοι επαγγελματίες θα διακόψουν την δραστηριότητα τους και πόσες εισφορές θα χαθούν από τα ασφαλιστικά ταμεία.
– Δεν προβλέπει την μείωση της μισθωτής απασχόλησης σε αυτές τις επιχειρήσεις είτε πραγματικά είτε εικονικά και την επακόλουθη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
– Δεν αναγνωρίζει ότι υπάρχουν επαγγελματίες που ζουν στο όριο της φτώχειας.
Με νομοθετήματα αυτού του τύπου δεν χτίζεται εμπιστοσύνη μεταξύ δημόσιας διοίκησης και διοικούμενου. Εμπιστοσύνη απαραίτητη για την καλή εφαρμογή των νόμων και εν προκειμένω για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Τάσος Προβίδας
Πρόεδρος της Ένωσης Λογιστών Φοροτεχνικών Επαγγελματιών Αιτωλοακαρνανίας